måndag 2 juli 2007

sommar, banker och kalldusch


Igår lyckades jag inte ta mig in här och blogga så ni som vill veta om när vi var och tittade på en sommarstuga och hur himla sugen jag är på att köpa den får gå in på gamla bloggen (http://catarinabalder18.spaces.live.com/) och läsa. Förresten lär jag väl inte kunna hålla tyst om det idag heller. Gjorde mig i alla fall mödan att ringa och höra mig för om en annan stuga också och ev åker vi dit på visning i helgen. Och inte budade jag på min älsklingsstuga heller utan tänkte mig först att höra mig för med banken så att det är grönt med lån och sånt. Alltså, jag kan ju räkna ut att vi har råd, men banken måste ju också tro på det.


Jag hade tänkt att ta bottenlånet i en vanlig bank(typ nån av dem som jag är kund i då) och sen lägga topplånet i JAK. JAK är ju en bank utan räntor så då blir topplånet oberoende av ränteläget. Dessutom så "tvångssparar" man när man lånar av JAK, så när lånet är avbetalt har man i stort sett hela lånesumman insatt på sparkonto i JAK. Jag har även kontantinsatsen på ett konto i JAK just nu, så då får man sparpoäng som gör att man lånar billigare (eller tvångsparar mindre efteråt). När jag betalat av topplånet så tänkte jag successivt flytta över bottenlånet också till JAK. Anledningen till att jag inte lägger det där med en gång är att det ger en högre månadsavgift just nu när räntorna är låga och jag är ju inte direkt gjord av pengar.


Idag var första dagen det var riktigt sommarväder på simskolan och vi stannade kvar till klockan två på stranden. Barnen badade nästan hela tiden och jag hinkade kaffe och snackade lite med en jobbarkompis som också hamnat på stranden (hon hade dock jobbat på morgonen). Vi blev tvungna att åka vid två eftersom lilltjejen inte kunde somna (trots att vi gick upp 05.45). När vi väl satt i bilen somnade hon som en stock och vi åkte till en väninna som äntligen fått hem sin son från kompisfamiljen där han varit i nio dagar och min dotter har längtat och längtat. Nu fick de leka ett par timmar innan det blev grillning (min sambo har köpt typ tio kilo fläskkarré och han gillar inte att äta kött som varit fryst). Vi hade kokt färskpotatis kvar sen i lördags och stekte på den och gjorde en sallad på tre små tomater, en snutt gurka, en liten färsk rödlök och en kantbit Piel de Sapo (melonsort, fast de hade tagit betalt för en Cantaloup).


Efter maten hamnade ungarna och jag framför Bolibompa. Lillasyster var trött och låg blixtstilla och tyst i mitt knä i nästan en timma. Jag trodde hon skulle somna, men hon for upp igen och lyckades hålla sig vaken till halv nio. Nu sover de och jag ska duscha. Hade glömt sätta på varmvattenberedaren efter att jag tvättade igår (vi måste stänga av vvb när vi kör tvättmaskinen annars går proppen) så jag fick diska i kallvatten och sambon fick duscha i kallvatten, men nu bör det ha hunnit bli varmt.


Idag var det en väldigt klok insändare i lokaltidningen som menade att det är mer givande för jämställdheten att föräldrarna jobbar mindre och städar och fixar mer hemma tillsammans med sina barn än att de lejer in någon annan att göra hemarbetet. Precis min åsikt. Hur ska barnen lära sig städa, tvätta etc om någon inhyrd firma gör det medan familjen är på jobbet eller ute och roar sig och vad ger det dem för syn på ett hem, ett ansvar, uppgiften att klara sig själv (som för mig är grundläggande, som för kvinnans frigörelse är grundläggande enligt mig). En människa måste klara sig själv praktiskt och ekonomiskt för att överleva. Sen kan vi inte operera våra egna cancersvulster, men men, det kanske bara är en tidsfråga.


Imorgon ska jag själv försöka åstadkomma någon debattartikel i ämnet, får väl sova på det. Ha det så länge.

2 kommentarer:

Krassman sa...

Catarina: Äntligen så har hon startat en "riktig" blogg. bra gjort. Nu skall jag lägga en länk till dig från min......

Catarina sa...

Tack, men den ser ju inget vidare ut än. Kanske kan behöva lite hjälp.