onsdag 25 juli 2007

kultur hemma och ute på stan

Igår var vi hemma i stort sett hela dagen, sånär på en sväng till närmaste ICA för att köpa råsocker och solhavre (skulle baka veganbullar). Helt otroligt. Brukar aldrig funka med mina barn, men det gick bra. Kusinerna kom och efter bullbak som tog sin tid så blev det bad i bassängen i trädgården och sedan showuppvisning med dans till Tarkan. Vi hade lånat ut bilen till halvsystrarna som skulle till Uppsala och införskaffa en ny säng till systerdottern nu när hon ska blir storasyster vilken dag som helst, så vi skulle i alla fall inte ta oss någon längre stans. Efter att kusinerna åkt (vid fyra) blev det middag (pasta med bacon, svamp, ärtor och grädde) och väntan på kompis som inte dök upp. Liten hade inte sovit middag så hon dunkade in strax före sex och Storasyster var tvungen att gå i säng vid åtta eftersom mamman såg fram emot ett avsnitt av Morden i Midsomer i lugn och ro.

20.52. Båda barnen vakna. Panik. 21.03. Smyger upp och sätter på TVn. Liten sov oroligt hela kvällen, men Storasyster var däckad.


Idag ville vi komma iväg någonstans, men det gick trögt. Åt tidig lunch (rester från igår) och fick besöket som uteblev igår. Fikade och tog en promenad till Rusta. (Kommentar: Mamman är svettig och har ont i huvudet. Kom så stressar vi ner med en promenad längs övertrafikerad gata och trängsel i butik!) Men det gick bra och jag fick tag på två par sommarskor till storasyster (som bara har ärvda alldeles för stora skor), en hudlotion och en jättepack Head & Shoulders schampo för 150.50 kronor. Nöjd. Promenerade hem och sövde Liten med det ambitiösa löftet att Storasyster skulle få leka mer med kompis senare idag. Hängde tvätt och städade bilen. Storasyster ritade (present till sig själv när hon fyller år).


Till middag åt vi sejfilé med banan och curry, kokta morötter och nudlar. Smalande åtgång. Och eftersom det klarnade upp tog vi en tur till stranden och barnen badade förnöjt. Mormor såg oss från andra sidan sjön, eller rättare sagt; hon såg några ensamma idioter på stranden och förstod att det var vi, så hon kom förbi med en burk blåbär. Vi åkte förbi macken och köpte glass och sen hem och smaskade. Barnen tjafsade inte nådigt vid sängdags och några stjärnor delar jag inte ut ikväll. Det tog nästan två timmar att söva dem och jag som kände mig pigg och inspirerad att söka jobb och blogga var så trött att jag mådde illa när de väl sov. Och bara mörk choklad hade jag hemma för jag försöker ju sluta med socker... funkade inte alls...


Intressanta debattartiklar i dagens NT (var nu vår mammapolitikartikel tagit vägen...) var moderaten Mikael Eriksson som tycker att hela Kultur och Fritids budget kan tas och läggas på äldrevård eftersom kultur inte tillhör samhällets kärnverksamheter. I artikeln intill skriver Helene Sigfridsson från Sveriges Makalösa Föräldrar om hur barn till ensamstående har svårt att över huvud taget få något sommarlov och som exempel på sommaraktiviteter som även fattiga barn kan ta del av nämns bl a bibliotek, badhus och muséer med ingen eller låg avgift. Alltså just de verksamheter som Mikael Eriksson vill ta bort. Intressant.


Själv tycker jag det är underbart med satsningar som Konst i ån (som är en av de saker M. E angriper i sin artikel). Jag tycker det är underbart att allt i stan inte kostar pengar. Jag, som inte har någon sommarstuga, och är kvar i stan hela sommaren, vill ju också kunna göra något annat än att bada med barnen (även om de älskar det). De gamla (som M.E. värnar om) är också en grupp som ofta har dålig ekonomi och som kan njuta av gratisutbudet av konst och kultur. Det höjer livskvaliteten. Och helt krasst ekonomiskt, så höjer det kvaliteten på vår stad som köpstad, turiststad, besöksnöje eller vad man vill ha den till. Pengar som läggs på konst och kultur är knappast pengar som kastas i ån. (skojigt skojigt)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg bild. Jag fick hem två nöjda barn med varsin bullpåse!!!
De var med mormor och tittade på konst i ån på onsdagen och gillade det också! Helt GRATIS!!! Gillade Helen S insändare och sände tankarn till vår lillebror som tältade 2 nätter (varav en gratis)med sina 4 barn. Sen fick de välja om de skulle köpa läsk och chips och åka hem eller tälta en natt till. Ja livet som ensamstående är INTE lätt när man vill tillfredställa alla. Tur att det ändock finns några komunala badplatser kvar som ändå är gratis! Själva badandet alltså för glass, vattenrutchkana och annat kostar ju de med.
Tack för en trevlig badtur i dag!
Syrran

Catarina sa...

Tack själv. Älskar gratisnöjen. Trött på konsumtion. Nu ska jag lägga in mig på Manpower innan jag bloggar.