måndag 30 juli 2007

ormar, fästingar och drömmar om stuga


Slutkörd idag efter att ha sovit som en potta med två oroliga småtjejer i sängen nästan hela natten. Hade tänkte gå ner på stan, men solen spydde ner och jag funderade på stranden istället. Hm. Barnen tittade på morgonTV. Jag gick ut och plockade in tvätt som hängt sedan regnrusket igåreftermiddag och kände att det blåste kallt. Satte på en kopp kaffe. Äldsta tjejen orolig, ville hitta på något och jag insåg att om jag tog en kopp kaffe nu skulle det bli svårt att komma iväg någonstans så vi gick ner på stan.

Gick in i sybehörsaffären och kom på att jag inte visste vad jag skulle ha. Ut igen. In till mäklaren och ställde lite frågor kring den nya sommarstugedrömmen. Allt verkade bara positivt, låga driftskostnader, okej att åka förbi och glo utanför innan visningen etc. Köpte varsin sån där tjejglass som ser ut som en rosa stjärna och har glitter i pinnen till döttrarna, gick hem, kastade ut filten på gräsmattan och hällde upp kaffe. Det blåste kallt och lilltjejen slog ut mitt kaffe.

Åkte till en väninna och drack kaffe där medan Storasyster lekte på gångvägarna utanför. Hon vågade sig inte iväg någonstans nu efter mammans uppläxningar. Efter kaffe tog vi en skogspromenad med vagnar och cyklar och hela faderullan. Lagom svettiga och med två små i vagnarna som omöjligt ville sova packade jag och döttrarna in oss i bilen och åkte från stan för stuggluttning och bad.

Liten somnade. Stugan var underbar i verkligt skick också. Underbar. Lite mindre tomt, men lummig och mysig på alla sätt och vis och solen värmde gott. Det verkade inte vara någon där, men vi nöjde oss med att titta från bilen eftersom liten sov och storasyster ville bada.

Vid badet upptäckte jag att jag tagit med mjukost, men inga mackor så det blev tunt med mellanmål och inte hade vi ätit lunch. Magarna började kurra. Liten sov. Storasyster plaskade. Hade fått mina tider för hösten från jobbet, två extra dagar hade jag fått och det var lördag söndag före jul. Tack och godnatt. Nu måste jag ha nytt jobb. Har sökt två idag. Börjar bli lite djärvare nu känner jag, söker lite utöver min formella kompetens som det så vackert heter. Alltså, jag har inte sökt som hjärnkirurg direkt, utan som fritidspedagog...

En snok simmade över badvattnet med huvudet på skaft. Hittade ännu en fästing på halsen på äldsta tjejen, de verkar gilla henne. Till nästa sommar ska vi klara av TBE-vaccinationen, borrelia har hon ju redan haft en gång.


Det blev korv och pommes till middag. Det gick fort och jag hade pommes kvar från igår. Vi var vrålhungriga och sånär klara med maten till Bolibompa och idag drabbades jag av en klassisk Bolibompakoma. Jag hade ju sovit så dåligt natten innan och nu börjar jag känna av mitt bäcken ordentligt igen så då blir jag inte bara orörlig utan lättretlig också. Liten klättrade och klättrade och föll. Måste man spänna fast den där? Det var en fröjd att äntligen få lägga dem även om jag fick hålla fast den minsta för att hon skulle somna, men jag blev inte arg och jag skällde inte (puh). Duschade medan barnen låg kvar i våra sängar och ansträngde sedan min ömma rygg för att få in dem i sina sängar (där jag hoppas att de stannar i natt). Och nu har jag som sagt sökt jobb och gjort lite lånekalkyler på sommarstugedrömmen. Positiva tankar. Sambon har jobbat sedan tidig morgon i Huddinge och avslutar ikväll någon gång i Hallstavik, beräknade inte vara hemma förrän strax före midnatt.

Inga kommentarer: