torsdag 5 juli 2007

livbåtar, energikick och jobbavdrag

Perfekt väder för simskoleavslutning, men dottern var inte glad att det nu var slut på det roliga. Hon började med att beklaga sig redan innan hon hunnit ur sängen att hon aldrig mer skulle få träffa sin simskolefröken. Nu var ju detta kanske inte helt med sanningen överensstämmande eftersom fröken informerade om att hon brukade jobba i Rimbo badhus (som ju nu åtminstone kommer att finnas kvar i ett år till) samt att hon skulle skicka ut inbjudningar till alla som deltagit i simskolan till nästa års simskola (som börjar måndagen efter midsommar). En pappa (som varit aktiv för moderaterna i kommunen) informerade mig dessutom om att jag nu inte behövde oroa mig eftersom regeringen tagit grepp om det här med simundervisningen nu. Pust, men det gällde väl att simma 200 meter när man är elva år? På det glada sosse70talet simmade min syster den sträckan vid fem års ålder. Med kommunal, gratis simskola utomhus varje sommar. Ungarna hinner ju drunkna flera gånger om innan de är elva år...

Förresten diskuterades livbåten som låg i ett hörn av badplatsen utan åror. Föräldrar och simfröken hade tänkt använda den till en flicka som tagit magistermärke så att hon kunde simma ut till båten och hämta sin eklövskrans (som på det goda 70talet). Desvärre återfanns inte årorna och vid samtal med kommunen så blev fadern informerad om att livbåtar ansågs ta fler liv än de räddade, så de var inte längre försedda med åror om de över huvud taget fanns kvar. Otroligt tråkigt. Nästan som när man tog bort telefonkiosker för att man ansåg att de uppmanade till brott bara genom att finnas till. Flickan fick simma från bryggan tills knäna slog i botten och sedan gå in mot stranden och emottaga kransen.

Skyndade oss hem från simskolan för att hinna kasta i oss uppvärmda rester med falukorv och makaroner innan vi skulle till syrran på födelsedagskaffe. Jag märker att jag har jättesvårt att hinna äta ordentligt när jag är ledig och vädret är fint. Och just nu är jag inne i någon slags ond cirkel med choklad, kaffe och huvudvärk, men jag tänkte ändå ge ett tips på något gott och nyttigt som jag inte ens hunnit prova i år. Det är mättande också.

En banan
En dl frysta hallon
En dl soyamjölk
En tsk krossat linfrö
lite kanel

Mixa och drick. Världens energikick.

Syrran bjöd på vacker och god hemgjord tårta med hemplockade jordgubbar. När vi kom hem inspekterade vi våra jordgubbsplantor och hittade en mogen gubbe som jag och döttrarna delade på. Lilltjejen hade ännu inte sovit middag och detta visade sig skulle bli den första dagen i hennes liv utan middagslur. Efter middagen (fil och flingor) gick vi ner på nåt köpmannajippo på stan (jag glömde väl igen att jag hatar folk). Det var musik och och marknad och alla affärer var öppna. Dessutom så var det premiär för Åhléns, men dit gick vi inte.

Hade lovat storasyster ett slemmigt djur från tobaksaffären vid Lilla torget och det blev ännu en orm. Lillasyster köpte ett öga som blinkade i olika färger när man tappade det i golvet. Hade även utlovad varmkorv, vilket det också blev efter en så snabb vända som det gick med Liten som vägrade sitta i vagnen runt stan. Sen gick vi till ICA i centrum för att köpa mjölk, bröd och juice och jag fick ett (tidigt PMS?)utbrott på en annan kund i kassan.

Alltså, det var så att Liten (som nu satt i vagnen) började bli orolig och ville resa sig. Vi var precis färdiga och skulle betala. Gick fram mot tom kassa och fick syn på en godisskål vid kassan. Försökte få Liten att sitta kvar i vagnen och skyndade fram för att se om det fanns något godis som skulle kunna lugna henne medan jag plockade upp de få varorna och betalade. Det fanns det. Storasyster ville också ha. När jag ska plocka upp varorna har en familj med två döttrar i tolvårsåldern och en mamma plockat upp sina varor på bandet, så jag skojar och säger; ja, vi får väl ta efter här då eftersom ni redan plockat upp. Syftade på att döttrarna kanske inte såg oss och tänkte mig väl någon slags ursäkt från mamman, men istället säger hon: Ja, ni stod ju bara här och åt godis eller vad ni nu höll på med...

Varpå jag blev rätt lack och högt uttalar: Oj, jag visste inte att man bara hade två sekunder på sig att plocka upp varorna när man kommer fram till kassan, men så kanske det är. Då ska vi genast skynda oss nu då så ingen annan också ska gå före... Och hoppas nu verkligen att dessa stressade människor inte kommer för sent dit de ska...

Sen betalade jag och kände mig inte ett dugg stressad längre utan bara på ett himla bra humör. Det var skönt att låta irritation ta vägen någon lämplig stans istället för att det skulle drabba mina söta tjejer vilket det ofta gör om man håller det inne utåt. Lilltjejen somnade vid halv åtta (vi kom hem kvart över sju) och sover fortfarande (förutom att hon rullat ur sängen ca fyra gånger, men det är nog för att det är så himla varmt). Stora tjejen fick vara uppe till tjugo över åtta och sen somnade jag när jag nattade henne så att jag vaknade helt veck i pallet vid tio. Helst hade jag velat gå och lägga mig då, men eftersom vi ska iväg imorgonbitti igen var jag tvungen att duscha och nu är jag ju nästan vaken.

Man får väl tacka den kloka regeringen för att de nu plockar av löntagarna 14 miljarder som akasseförsäkringen ger i överskott. En försäkring som alla löntagare avstått i löneökningar för att vara försäkrade när/om de blir utan jobb. Den ersättningen har regeringen sänkt till förmån för något som kallas jobbavdrag och är vad jag förstår minskade skatter. Var har skatten minskat (förutom förmögenhetsskatt och fastighetsskatt)? Kommunal- och landstingsskatt är vad jag vet fortfarande intakta. Vad är jobbavdrag? Just nu är ju jag föräldrarledig och drabbas bara av den sänkta SGI som också infördes vid årskiftet. Får väl forska vidare i detta. Vem som tjänar på regeringens politik...

Kanske man ska sova nu, tyst från grannens lägenhet. Kanske han flyttat. Igår kollade han på Time Out till halv ett-tiden.

Inga kommentarer: