tisdag 24 juli 2007

Underlätta för barnfamiljer

Jo, det pratas ju om att underlätta för barnfamiljer. Tänkte bara lite snabbt reflektera över två saker som jag tänkt på senaste veckan. T ex förra veckan var väninnans lille bebis sjuk och hade feber. Vad ska man göra? Jo, man kan ringa sjukvårdsupplysningen 08-320 100. Men om man vill att någon ska ta en titt på sin lilla palt? Det naturligaste för oss som bor i bushen är ju att vi hittar sjukvård på lokalt håll. P g a långa resor har de som jobbar här ute lärt sig ta hand om det mesta. Och vi har ju en barnläkarmottagning. Som, hör och häpna, har semesterstängt!!! På en ort som tredubblar sin befolkning under sommaren. Finns ju inte en enda annan inrättning i den här kommunen som skulle våga ha semesterstängt under sommaren. Kom igen i höst...
En annan sak som jag idag blev tvungen att reflektera över. Man har ju hört att barnen har 15 timmar fri barnomsorg fr o m de är fyra år och min äldsta dotter blev ju fyra i september förra året, men, nu ska ni verkligen höra och häpna; de går efter skolåret och den som inte är fyra år första september får vänta till nästa år med sina fria timmar!!! Alltså, från första september i år får min äldsta dotter 15 fria timmar inom barnomsorgen, ett år tills hon börjar skolan. Hade hon varit född tre veckor tidigare hade hon haft två år med 15 fria timmar! Okej, ett omtvistat ord, men detta är orättvist.
Bloggar mer senare... nu pockar barn på min uppmärksamhet.

Inga kommentarer: