fredag 13 juli 2007

Städning i hemmet och på jobbet samt budgivning

Idag var vi inne. Jag dammsög, dammade, tvättade, diskade så jag var alldeles svettig. Och undrade varför mäklaren aldrig ringde. Barnen lekte relativt bra, men jag lugnade dem hela tiden med att vi snart skulle ut och hänga tvätt. Precis när jag kände mig klar att gå ut så störtregnade det. Och där stod jag med två maskiner blöt tvätt. Äldsta dottern har kissat i sängen nästan varje natt denna vecka så det är mycket lakan och täcken...

Körde lite i torktumlaren, gav barnen lunch och sen somnade Liten. Äldsta tjejen såg en film medan hon väntade på att en kompis skulle komma och leka. Banken hade ringt och givit klartecken. Nu väntade jag på mäklarens besked. Affären var ju så gott som klar på 350 000 igår innan jag ringde och rev upp alltihop med mitt nya bud på 360 000. Strax efter två ringer mäklaren och talar om att hon fått ett nytt bud på 370 000. Jag funderar inte. Jag bjuder 375 med vändade post. Sen har jag inte hört något mer idag. Snacka om väntan...


Dotterns kompis kommer. Det är en flicka. Okej, min dotter är också en flicka, men, det här är en flicka. Hon vill absolut inte leka med glitterödlorna och hon vet inte vad ett sjörövarskepp är. Istället plockar hon förtjust med leksakskaffebryggaren och kassaapparaten. Dottern gör allt för att anpassa sig efter kompisens önskemål.


Efter en stund slutar det regna och de går ut. De påstår sig vilja bada i bassängen. Jag fyller på nytt vatten, men, som jag listat ut, så är det mest mina barn som tycker det är okej att bada i otempererat vatten i smådugg. Men kompisen klär av sig och springer naken och barfota runt i trädgården. Ingenting mellan henne och den smutsiga naturen. Undrar om hon någonsin får göra så för sina föräldrar...


Vi fikar och äter glass. solen kommer fram. Jag förnedrar min dotter genom att daska till henne i ryggen och hon blir jätteledsen och jag skäms jättemycket. Jag hann helt enkelt inte tänka och hon var naken och kall och det gjorde förstås inte bara ont i själen. Jag sa förlåt tusen gånger, kramade och blåste, men känslan av svek satt nog kvar i henne långt efter. Fy så tokigt det kan bli ibland. Om man kunde hugga av sig handen.
Efter att kompisen gått hem, vi ätit middag och flickorna sett Bolibompa är himlen klarblå och termometern står på 18 grader. Det blir promenad med mormor till stranden och snabbdopp. Sen promenad hem korsande mellan mördarsniglar och smågrodor. Jag lovar att mina barn tagit hem varenda en om de fått (åtminstone grodorna). skrattar lite för mig själv och tänker på kompisen som inte vågade gå i bassängen för att det var en myra där i...


Barnen kom sent i säng idag också och när jag vaknade igen vid halv elva kände jag mig som vanligt nästan drogad, men tänkte att jag ändå ville blogga en liten bit så ni vet hur husaffärerna går. Sökte ett jobb igår förresten som jag vill berätta om. För många kommer nog att undra varför jag med lång akademisk utbildning söker ett jobb som lokalvårdare. Det kan ju verka snäppet på skumt, men jag hoppas verkligen att jag får det.


Det är för det första en tillsvidaretjänst. Den är på 50% i skola/förskolalokaler. Eftersom jag är barnskötare i botten och jobbat inom skolan/barnomsorgen i många år skulle jag kunna hoppa in som vikarie och utöka mina timmar. Det är lättare att vara frånvarande p g a sammanträden när man har ett arbete som inte "hänger på" att man är där personligen varje dag. Ett starkt miljöengagemang gynnar såväl städningen som barnens miljöarbete. Det är ca tio minuters bil/bussväg härifrån. Några argument som väger tungt för mig.


Nu håller vi alla tummarna för sommarstuga och arbete, så fortsätter såpan imorgonkväll.

Inga kommentarer: