söndag 29 juli 2007

Lova, tvestjärtar och cup cakes


Det var likadant väder idag som igår, hit och dit. Och äldsta dottern tjatade om vad vi skulle göra. Jag föreslog följande arbetsordning; Promenad med mormor och mormorsmor, grillning med hela familjen och om det var soligt efter maten, utflykt till stranden.
- Men mamma, varför kan du inte lova? undrade dottern.
- Jo, svarade jag, tänk om jag lovar och sen ringer din kusin och undrar om du vill komma och leka och då måste jag svara att du inte kan det för jag har lovat dig någonting annat.
- Jaha, sa hon.

Sen, tro det eller ej, hör kusinen av sig och undrar om äldsta dottern vill komma och leka. Otroligt. Och det ville hon såklart, så hon for iväg och Liten och jag gick på promenad med mormor och mormorsmor och såg en galen häst med bindel för ögonen och plockade hallon bland brännässlorna och luktade på skog.

När vi kom tillbaka åkte vi för att hämta Storasyster och stannade på namnsdagsfika för systern och barnen hade bakat efter Leylas recept (precis som förra veckan). Gott med päronpaj och något som jag kallar muffins, men som tydligen heter cup cakes nu för tiden.(Annars har ju muffins även under sitt vanliga namn varit väldigt populärt under en tid) Storasystern och kusinen badade i kusinernas stora pool där man kan springa runt och där vattnet är tempererat och renat från såväl bakterier som tvestjärtar.

Apropå tvestjärtar så erbjöd jag min äldsta dotter att lägga en tvestjärt i hennes säng i natt. Lite taskigt kanske, men jag kom inte på något annat när hon envisades med att hon inte kunde sova om hon inte fick ha någonting levande i sängen och klockan var halv tre på natten. Jag sprang som en drogad hit och dit och fram och tillbaka och försökte lösa problemet och till sist somnade både hon och jag (men jag sov ju från början så det var fusk).

På eftermiddagen hällregnade det en stund och sedan var det kallt och blåsigt så vi stekte maten i stekpannan inne istället, biff, sallad med turkisk getost och solroskärnor, pommes frittes, kantarellstuvning på riktig grädde (men gamla kantareller från frysen. det är bara grannen som hittar säckvis av färska). Och läsk. Vilken helgfest.

Liten somnade redan kvart över fem eftersom hon inte hunnit sova middag. Jag tittade på UR som handlade om att man inte skulle skälla på sina barn (eller andras barn). Att skälla är att ge någon stryk med rösten, sa en norsk forskare. Och så sa han att det inte fanns några studier som visade att barn blev lyckligare eller mådde bättre i livet av att få skäll, snarare tvärtom, så vi ska inte skylla på att vi tror att det är bra för barnen att vi skäller på dem. Han sa också att vi skulle få en bättre värld om ingen skällde på sina barn (skäll definieras som det som barnet upplever som skäll). Jag beslutade mig genast att aldrig mer skälla på mina barn, vilket jag inte ens kunde hålla till läggdags...........buhuhuhu........

Storasyster tittade på Bolibompa och sedan trädde vi pärlhalsband tillsammans eftersom jag visste att hon helst ville åka och bada, men lillasyster sov ju. Liten vaknade precis när vi var på väg i säng så då fick de varsin vällingflaska och jag läste ut boken om sommarlammet som vi läst ett par dagar i streck nu. Äldsta tjejen var studsig och busig och till sist blev jag tvungen att ryta till åt henne och hon blev jätteledsen och jag fick ångest och tänkte på URprogrammet. Sen somnade båda tjejerna och jag drack te och åt hård smörgås eftersom vi åt middag så tidigt. Imorgon har jag planer på att gå ner i centrum, vi får se hur det går med det.

Inga kommentarer: