lördag 28 juli 2007

Stuga, Zoegas (och Arvid Nordqvist) och Loppis











Igår var jag superimpulsiv och gjorde något som jag aldrig annars gör. När dottern vaknade (eller jag väckte henne) så åkte vi iväg till bekanta och stannade där och lekte till klockan åtta på kvällen. Vi behövde inte svälta heller för vi fick både glass, pannkakor och korv. Storasyster var mycket nöjd (man märkte knappt av henne på hela tiden) medan Lillasyster hade lite mer otur och for in i en väggkant och slog upp en rejäl blåbula i pannan. Faktiskt t o m så att mamman mådde lite illa. Annars är man ju rätt van med att hon ramlar och slår i skallen hela tiden.

Efter att sedan ha lämnat en dammsugare till en av sambons döttrar (som ville ha den innan hon skulle ha barn och det var väl precis på håret för hon åkte in samma kväll) stekte jag på pannbiffarna som jag förberett tidigare under dagen och vi provsmakade lite på macka innan barnen dunkade i säng. Själv satte jag mig och surfade lite på Hemnet och hittade; hör och häpna!, ett nytt intressant sommarstugeobjekt. Det ligger i samma område, men närmare stranden och är lite dyrare. Det har braskamin också. Jadå, huset är helt okej och läget också, men det är svårt att avgöra tomten av bilderna på nätet. Visning elfte augusti. Som sagt lite dyrare, men det beror på driftskostnaderna, det skulle kunna hamna på ungefär samma månadskostnad ändå. Så, nu är man lite drömmande och spänd igen...

Idag åkte vi ut till en väninna på landet redan vid tiotiden i morse. En annan väninna kom också dit med sina barn så det var full fart. Vi fikade (jag hade ju bakat veganbullar och värdinnan hade gjort veganpaj med glass) och rättvisemärkt kaffe och jag fick veta att mitt favvokaffe (zoegas) är Nestlé så nu kan jag inte köpa det mer utan får väl leta efter Arvid Nordqvists rekokaffe istället. Det var ju gott i alla fall.

Efter fikat åkte vi till en jättestor loppis där de sålde en plastbåt för fem kronor. Oj vad jag hade köpt den om jag haft stugan, men nu har jag ju ingenstans att göra av en båt. Tittade lite på skidor åt äldsta tjejen, men var inte riktigt inspirerad. Köpte ett litet bord att ställa tvn i sovrummet på, har inte plats för så mycket mer så jag höll på mig. Äldsta dottern köpte ett par små mjukisdjur och lotter. Jag plockade på mig två par nya hemstickade sockor till lilltjejen och ett tiotal byxor och tröjor åt båda tjejerna för sammanlagt sjuttio kronor. Pengarna gick till bandyföreningen.

Liten somnade i bilen hem och vi tänkte fika igen hemma i trädgården. Ena väninnan med barn skulle komma förbi, men de stannade och tog en korv på vägen och fick inte igång bilen igen. Barnen passade på att bada i bassängen medan solen tittade fram och pappan kom hem. Väninnan fick skjuts hem så hon och barnen är inte kvar på salsafest i bushen. jag värmde pannbiffar med broccoli och morötter och kokte färskpotatis. Och när barnen sen tittade på Bolibompa i vardagsrummet och sambon trodde att han skulle vinna på V75 i sovrummet så passade jag på att göra en blåbärspaj som vi sedan moffade i oss. Efter det fick barnen bada inne och tvätta sig ordentligt.

Nu sover barnen i sina sängar och sambon på soffan och nyss försvann allt jag skrivit så jag hoppas att det stannar kvar den här gången för jag tänkte ta det lite lugnt en stund innan sängen. Drömma om stuga. Njuta av att vara ledig lite lite till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart hittar du Classic reko (Arvid Nordqvist) kaffe på ICA Supermarket Norrköp! Din "familje" affär!

Catarina sa...

Bra. Hörde att den inte fanns i vanliga butiker, men då kanske vi har den hos oss också. Annars kan jag ju alltid tipsa någon