torsdag 12 juli 2007

Tack mamma

Oj vad jag var trött i natt. Förutom att jag sov nästan två timmar när jag nattade barnen igår kväll så somnade jag djupt (tror det var vid halv ett det blev tyst hos grannen) och sov hela natten. Lillsessan pep vid halv fem som vanligt och jag kånkade över henne i min säng och toksomnade igen. Och trots att hon sparkade och for så fick hon inte upp mig förrän strax före åtta. Kände mig drogad nästan.

Solen sken nästan och jag tryckte in tvätt i maskinen. Fil med blåbär och musli till frukost. Liten visste inte riktigt vad hon ville. Vid halv nio tillät jag henne att väcka storasyster. Barnen försågs med Mumindalen på TV och vällingflaska i handen, mamman hoppade in i duschen. Tur att man är uppfödd under oljekrisens sjuttiotal så att man vet att en dusch aldrig tar längre än fyra minuter. En vällingflaska äter man upp på ca två.

Varmvattnet räckte till att diska också. Sen på med kaffet, in med en omgång tvätt till i maskinen och ut i trädgården. Mamman hängde tvätt, barnen badade i bassängen. Molnen blev fler och fler. Mamman var tvungen att hämta varmt kaffe för att hålla värmen. Väninna kom förbi och föreslog promenad. Det började regna. Fikade färdigt inne och fick hänga maskin två i badrummet.

Tog med barnen och åkte för att handla, mest bakingredienser, skumt. Skulle ha valnötter till en valnötskaka. Valnötter fanns åtminstone på tre olika ställen i butiken så det var inte enkelt att jämföra kilopris. Hur som helst slog jag på stort och köpte en storpack för 99 kronor (198 kronor kilot). Nu kan jag baka mycket kaka. Sen köptes råsocker, grahamsmjöl, margarin, tre paket tvättmedel (20 kronor rabatt), två Frukt och Mandel choklad för 28 kronor, varmkorv och bröd. Nu klarar vi oss.

Ungarna fick glass så nu hade de både badat och ätit glass. En perfekt sommardag.

När vi kom hem la vi oss på dubbelsängen allihop och lilltjejen somnade efter att storasyster "läst" saga. Sen ritade storasyster väderkartor medan mamman förberedde middagen (kyckling med kidneybönor, squash och kokosmjölk, en av mina favoriter). Rensade ett gäng champinjoner som vi hittat på vägen till badet igår (tyvärr var ca 80% maskätna). Eftersom det inte blev så mycket så fick det gå i middagsgrytan även det. Sen bakade vi mer blåbärsmuffins, dubbel sats. Typ gryta för tio personer och dubbel sats blåbärsmuffins. Det straffar sig att inte äta lunch (men barnen hade i alla fall fått blodpudding).

Lillasyster vaknade och ville sitta i mammans knä. Tittade på film med storasyster medan maten puttrade. Min mamma SMSade och erbjöd sig vara borgenär för ett sommarstugelån! Jag började nästan gråta. Vad gör människor som inte har några mammor?

Ringde banken och lyssnade om det var okej (tillbaka till första banken nu), frågade om månadskostnad etc. Sen till mamma. Allt okej. Sen till mäklaren och hon säger:
"Huset är sålt. Kontraktet skrivs på lördag." Hjälp. Så fortsätter hon; "men det är min plikt att informera säljaren om det inkommer ett högre bud, så..."

Och lyssna nu hur jag fungerar. Jag tänker att det är ju synd om de som tror att de har köpt huset nu... så jag tänker ge upp... men så slår mig något som min syster (tack gode gud för släkten) SMSade mig tidigare under dagen när jag drog mig för att söka vissa jobb för jag tyckte att det blev dåligt för andra om jag skulle vara borta på möte t ex en dag i veckan. "Om man ska tänka på sig själv kommer andra ibland i kläm. Så lever 99% i den här världen." skrev hon. Nu dyker det upp i min skalle och jag säger till mäklaren att givetvis så bjuder jag lite högre...

Så nu är karusellen igång och min mage pirrar och mitt hjärta slår och och och...

Men jag vill åter en gång tacka min mamma. Jag tänker på en annan gång när hon ställde upp. Jag pluggade på universitetet då och innan hade jag läst på komvux samtidigt som jag jobbade för att få det hela att gå runt (studielån ger ju inget lyxliv direkt). Jag jobbade rätt mycket, men eftersom jag har lätt att lära gick det också bra i skolan. Två år senare, när jag går på universitetet kommer beskedet att jag tjänat för mycket pengar och måste betala tillbaka av studielånet som utbetalades under komvuxtiden. annars kan jag inte få mer studielån. Och där sitter jag i en magisterutbildning och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Jobba svart? För jag kunde ju inte jobba vitt och gå på samma nit igen...

Då ställde min mamma upp och jag tog ett borgenslån för att betala tillbaka studiemedlen. Jag kunde plugga vidare och ta min examen. Vad hade jag gjort utan min mamma i det läget? Det är inte lätt att utan medel och utan familj genomföra ett hyggligt liv i vårt samhälle. När jag blir stor vill jag vara som min mamma för mina barn.

Nu är jag super super supertrött igen och imorgon ska banken och mäklaren och allt ringa och egentligen är jag så nervös och pirrig, men samtidigt så känner jag att hur tråkigt och mörkt det än ser ut, så ska man aldrig ge upp hoppet (hade jag sagt det till mig själv igår så hade jag väl bara urkat). I morse kände jag inte för att söka ett enda av de jobb jag hittat igår, men nu har jag faktiskt sökt ett och hoppas verkligen att det ska gå vägen. Brukar sjunga en specialvers av en vaggvisa som är med i Pippi på de sju haven för flickorna varje kväll. Här kommer hela sången med vår egen vers sist.

Sov alla, sov alla
vågor på vida havet nu
Sov alla, sov alla
havets vindar nu
Vågor och vindar, som på havet bo
Nu har de alla, snart gått till ro

Sov alla, sov alla
susande gröna skogar nu
Sov också, dröm också, slumra också du
Träden i skogarna, de sover nu
Vänta, snart sover väl också du

Sov alla, sov alla
starka och vackra tjejer nu
Sov också, dröm också, slumra också du
Allt som du vill, kan du göra min vän
Somna nu gott och vakna pigg och glad igen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att man kan inspirera med något man egentligen är ganska irriterad på!!! Jag fortsätter hålla tummarna så de "blånar". Vill ju gärna hälsa på och plocka blåbär och svamp i skogarna runt stugan =)
Syrran

Anonym sa...

Oj jag glömde!
HEJA MAMMA DU ÄR BÄST!!!!
Cilla

Catarina sa...

Tack tack tack