måndag 9 juli 2007

Mer blåbär, Live Earth och mördarsniglar

Det finns mycket blåbär just nu och de är goda. Riktigt lika goda är nog mördarsniglarna, men min yngsta dotter gav sig ändå på att smaka lite på en medan vi andra var upptagna i skogsbrynet. Annars är det väl nästan så att man borde börja ta upp trängselavgift i elljusspåret (hoppas nu inte någon dum folkpartist läser detta och kommer på en "bra" idé. De tycker ju att vuxna ska betala för sin fritid). Lilltjejen följde förundrat de joggande eller stavgående människorna med blicken och undrade nog varför hennes egen släkt satt som naglade i vägkanten med hinkar. Det blev i alla fall en riktigt bra avslutning på dagen, skönt att komma ut lite efter så mycket innevistelse som de senaste två dagarna bjudit på.

Jo, vi hade varit ute lite grand tidigare på dagen också. Gjorde ett tappert (idiotiskt) försök att gå ner på stan. Aldrig en bra idé när man inte tål människor. Lämnade storatjejen med väninnan och hennes barn på nyöppnade Åhléns och släpade med mig liten nyfiken, jagstruntarväliattdetregnar hem. Vi hann bara in och byta blöja och mamma slängde i sig ett glas kall Gazpacho (köpt på tetra) innan de andra var på ingång och det blev kaffe och blåbärsmuffins. Sen skickade vi ut de stora barnen att blåsa såpbubblor. Liten somnade. De stora mosade en snäcka i grannens trädgårdsmöbler (storasyster skvallrar vid middagen). Väninnan åker hem eftersom hennes stora barn blir osams. Jag hittar död fågel på gården (en till eller är det samma som blivit kringsläpad av katten/ungarna?). Storasyster ser på film. Jag sitter vid datorn. Varför ringer aldrig banken och ger besked om lånet? Försöker ringa några gånger, men kommer inte i kontakt med någon.

Gör rester till middag (pasta med köttfärs, bacon och broccoli), funderar på Live Earth-galan. Hur mycket ström kan det egentligen ha gått till det jippot? Kan knappast ha varit miljövänligt. Jag såg bara lite, Bianca Jagger som pratade i Hamburg och nåt band från Storbritannien som Arnold Schwarzenegger tydligen gillade (har glömt namnet) som spelade i London. Det var inte små högtalar och ljusanläggningar kan man ju lugnt säga. Och sen tillkommer tv-sändningar, flygresor över hela världen och skräpmat i engångsförpackningar (jo, en artist drack öl ur plastmugg på scenen t o m).
De säger att det är mycket mördarsniglar i år, men jag tycker det verkar vara mycket av alla möjliga sniglar. Det bara knakar under dojjorna när man går ut, hur försiktig man än är. Äldsta tjejen älskar dem och samlar på dem (kanske därför de ligger just utanför oss hela tiden). Det verkar vara mycket andra kryp också, tvestjärtar under varenda pryl. Så fort man låter något hänga ute över räcket en stund har det kläcks ett par tusen under (vet inte ens om de kläcks). Och spindlar. Ramlade ut en ur kryddskåpet när jag lagade mat en dag. Skrämde vettet ur en. Behöver man inte ens vara spindelrädd för. Nej, jag är absolut inte rädd för kryp, men ibland är det för mycket. Och krossade sniglar gillar jag inte. Och jag äter dem inte heller. Inte ens om de är franska och dränkta i vitlök. Möjligtvis om jag själv skulle vara dränkt i något alkoholhaltigt, men jag tror inte ens det skulle fungera. Det är mycket orm också säger de. Inte speciellt rädd för ormar heller, men jag äter inte heller dessa. Inte ens ål trots att det är en fisk.
Nu sover barnen i nytvättade lakan, ljuvt doftande av Mygga som vi kladdade in oss i och som antagligen hänger kvar i sängkläderna ett par dagar. Kanske inte så bra om de får Mygga i ögonen, men det hanns bara med en snabbtvätt när klockan var så mycket (det värsta av mördarsnigelkladdet). Imorgon köper jag råsocker och bakpulver så att jag kan göra nya blåbärsmuffins. Storasyster bjuden på kalas hos dagiskompisen och det ska bli sol. Kan det verka mer lovande?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en trevlig avslutning på dagen! Blåbär i hela kylskåpet ska rensas och lite till frysen. Mycket går annars till milkshake som blivit något av ett måste här innan sängdax.
Kallar mig bara syrran här hos dig förståss. Det är ju bara så man blir omnämnd och det man är van vid=-)
Såg också live earth lite grand. Tänkte att det kanske var bra då det iaf på TV var många inslag mellan artisterna som var rätt tankeväckande... de 2 sista isbjörnarna var iaf kul! Tråkigt att inte artisterna sa mer om deras syn på saken så som det var på den gamla goda tiden (Band aid) då flera artister gjort repotage mellan uppträdadena.
Kram
Syrran

Catarina sa...

jag blev lite rädd att det var nån annan syrra som också simmat 200 meter vid 5 års ålder som varit inne. Ja, det var en trevlig avslutning på kvällen. Idag blev inte riktigt en lika bra dag som jag tänkt, men det kanske reder sig imorgon bitti.