onsdag 18 juli 2007

Familjemiddag




Igår var jag trött så jag bara dånade efter Morden i Midsomer. Klarade ännu en PMSdag ganska bra tack vare att jag var väl förberedd och verkligen inte ville återuppleva eftermiddagen innan. Men det tog på krafterna. Idag har jag mått betydligt bättre, men haft fullt upp.

Vi har haft sambons vuxna barn här på grillparty och det tar typ hela dagen i anspråk. Så först måste jag neka mina egna barn att åka till stranden i stormen för det skulle inte hinnas med (de fick sitta på gatan och skriva kärlek med kritorna istället), sen var jag tvungen att trängas på stormarknaden i en knapp timma (och glömde köplistan hemma, så det blev det ena och det andra och troligtvis måste jag handla snart igen nu). Hittade blodpudding i frysen och serverade barnen lunch. Vi vuxna drack gazpacho och till efterrätt glass. Sen lyckades jag tack och lov få liten att sova och ungefär samtidigt började regnet stå som spön i backen utanför så det passade bra att storasyster och jag slängde ihop en valnötskaka och sen började vi med middagen; potatis skulle sköljas, sallad med färska örter och lök från eget land skulle hackas, getost från Turkiet och svarta oliver, köttet skulle skivas och marineras, tzatziki röras ihop och tallrikar och glas till åtta personer ställdes på bordet eftersom vi inte visste om vi skulle kunna äta ute (sambons mellandotter befinner sig på Rhodos och skulle inte delta). Precis innan grillen skulle tändas (och idag fixade jag själv glöd på briketterna för att slippa väleldad mat) vaknade Liten.

Sen var det fullt ös med mat och fika (smakar fortfarande som en hel färsk vitlök i munnen) och barn som lekte och sprang och drog omkring grejor och slog ut två koppar kaffe i vardagsrummet (suck suck) i några timmar. Och sen lika många timmar diska (var är den där diskmaskinen jag hörde talas om för ett par veckor sen?), plocka undan, försöka få ner barnen på marken och kuddarna upp i soffan igen. Så det är vad som har upptagit min dag. Nu försökte jag betala det sista på resan till Turkiet i september, men det blev nåt knas med datorn så jag får försöka igen senare.

Inga kommentarer: