tisdag 31 juli 2007

Ingen sömn, ond rygg, vattkoppor och bad

Ojojoj, vilken eländig natt. Hade så ont i ryggen igår att jag smetade på Voltaren gel och stoppade i mig Ipren och ändå var det en plåga att lägga sig och försöka sova. Och inte tog det många minuter förrän Liten började pipa från sovrummet bredvid. Eftersom även storasyster rullade oroligt omkring lade jag mig bredvid Liten i hennes hårda säng för att hon skulle somna om. Hade haft ett samtal med Storasyster om att jag helst inte ville ha dem i min säng under natten och hon lovade med tårar i ögonen att försöka (puh, men jag vill så gärna ligga ensam när jag har så ont).

Liten somnade inte ordentligt utan låg och nöp och sparkade mig och for runt runt och vaknade om vartannat, så mycket sömn blev det inte. Efter ett par timmar smög jag dock tillbaka till min säng och fick väl ligga ostört en liten stund innan det var dags igen. Sex på morgonen ville hon upp och jag lyckades bara hålla kvar henne i sängen i en knapp timma, sen var båda vakna.

Ville grina eller kräkas, det tryckte i ryggen och någon ledning upp i huvudet gjorde kortslutning. Försökte sätta mig med barnen framför TVn men förutom att jag var jättehungrig så trycktes någon nerv i ryggen ihop när jag satt så det blev outhärdligt. Ringde sjukgymnasten och talade in ett meddelande på hennes svarare.

Vi gick ner på stan idag igen (!!!). Det var bara tretton grader på förmiddagen så jag tyckte det kunde funka. Tog en fika, trängde oss genom centrum med gnällig, trött Liten i vagnen. Skönt att komma hem i trädgården. Fick med mig väninna och hennes barn. De stora lekte och vi sövde småttingarna. Konstaterade att Liten nog har vattkoppor. Hon har fem-sex röda prickar, varav några blivit som sår, har haft dem ett par dagar, jag trodde det var myggbett, men men... Storasyster har redan haft vattkoppor, hon fick inte mer än fem-sex stycken så har jag tur är det genetiskt.

Vi bjöd väninnan med barn på valfria uppvärmda rester och sen gick de (alltså, kanske inte p g a maten) och vi tog bilen till stranden. Det är ganska intressant att det i en tätort med över 15000 invånare finns två stränder och vid de tillfällen vi besökt dem så har de övervägande del varit ganska folktomma. Så även denna gång. Och är det någon där är det ofta tyskar, fransmän eller amerikaner att döma av språken de talar. Eller möjligtvis några av de inhemska chilenarna.

Idag var det en av traktens sverigedemokrater med dotter och gravid flickvän som lade sig bredvid oss. Kände mig lite olustig av sällskapet men lät barnen bada färdigt (Liten fastnade med foten i bryggan och ramlade så klart) innan vi klädde på oss, åkte hem, diskade efter middagen och sedan rush i säng.
- Det är inte kväll än, hävdade äldsta tjejen.
- Jo då, sa mamman som var orolig att missa Morden i Midsomer.

21.01 sov båda barnen och mamman vaknade med ett ryck. Nu är morden slut, ryggen något bättre, men jag har fått en tid hos sjukgymnasten imorgon klockan tio och jag måste betala för frikortet gick ut förra veckan. Drömmer idag om stuga, javisst, men även lite om semesterresa till Turkiet som faktiskt bara ligger någon månad fram i tiden.

Ingemar Bergman är död, jag vet, och han ska begravas här i kommunen. Kan ju bli lite uppståndelse. Någonting för traktens näringsidkare att sikta in sig på.

Inga kommentarer: