lördag 7 juli 2007

Loppis, lax och Allsång

Det regnade inte när vi steg upp vid sjutiden. Stressad. Hade sagt till väninnan att vi skulle ge oss av till Loppisen vid halv nio. Innan dess skulle jag hinna allt det vanliga (som brukar ta ca två timmar) samt fixa matsäck, kaffe och inte glömma någonting. Det gick rätt bra. Precis när det började dugga vid niotiden var vi iväg.

Inte så många säljare hade vågat sig ut med risk för mer regn, men det var rätt gott om köpare och flanerare. Gjorde väl runt en femhundring efter att bordshyran var betalt, men så handlade vi en del så det blev nästan plus minus noll. Köpte dockskåpsmöbler för 150 kronor, skoställ, kökslampa, lite leksaker och diverse. Jag har ett gammalt dockskåp som min pappa gjorde till mig när jag var liten som jag lovat äldsta dottern, men jag vill att det ska vara möblerat och klart när hon får det. Det verkar så tråkigt att få ett dockskåp och sen ska man önska sig möbler och så kostar en toalett 200 kronor så det blir liksom aldrig färdigmöblerat. Nu är vi på god väg, ska köpa lite lampor och textilier också och kanske tapetsera om lite med tapetrester jag har hemma. Det är lite synd eftersom det nu är tapetserat med de tapeter vi hade i mitt barndomshem, men de är rätt slitna och fula.

Vid ett började det regna ordentligt och jag började packa ihop medan barnen satt i bilen. Lilltjejen somnade medan jag packade och sov nästan tre timmar. När vi kom hem packade jag ur och noterade att om vi nu bara får sommarstuga, så har jag nog inte så mycket grejor jag vill bli av med längre. Det är klart att eftersom inventarierna ingår i stugan, så kanske det är en del grejor man vill byta ut där, så jag kan nog åka på nästa loppis också. Det är ju kul också. Inte bara jobbigt. Äldsta tjejen tittade på en film hon köpt på loppisen och jag bytte skoställ i hallen och lampa i köket samt försökte få upp en ny tandborsthylla med sugproppar i badrummet, men trots säljarens garantier funkade det inte heller denna gång. Den ramlade ner nästan med detsamma.


Ny kökslampa


Till middag åt vi wokgrönsaker och lax i kokosmjölk med råris blandat med lök, morötter, sesamfrön och russin (och kryddat med curry och spiskummin). Jag extrakryddade mitt lite med sambal oelek och alla åt med god aptit. Storasyster och jag åt två portioner medan nyvaken liten fick i sig en.
Bolibompa var fördröjt en kvart eftersom det visades Live Earth gala på tv. Liten och jag satte oss redan tjugo i sex, så vi fick vänta ett bra tag. Trodde inte hon skulle digga Allsång på Skansen, men hon satt blixtstilla och stirrade på tv:n. Jag satt nämligen en gång och tittade på Allsång på Skansen med hennes storasyster eftersom mormor talat om att Bolibompabandet skulle vara med och spela. Av någon outgrundlig anledning spelade de sist, strax före åtta, då min dotter borde ha legat i sängen för en halvtimma sedan och hon sa uttråkat: Mamma, jag vill inte se Alfons på Skansen mer nu...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp!
Trevlig lampa.
Tänkte eventuellt ta mig ut till Vreta på loppis en lördag, om du vill haka. Håller tummarna för din skull med torpet.
Får väl också bekräfta att jag tog simborgarmärket sommaren jag fyllde 5 år!!! I snålblåst och med pappa gåendes fram och tillbaka bredvid men jag simmade själv! Älskar förresten fortfarande att bada om vädret bara är ok:-)
Kram
Syrran

Catarina sa...

hejsan på dejsan. Kallar du dig syrran rent allmänt på nätet? Säger en hel del om din självbild. Haha. Tack för tummar. väntar så jag blir blå på att banken ska ringa.