tisdag 3 juli 2007

proffessionellt vabbande, simundervisning och Täby kommun

I natt var det väl själva den att sova; grannen såg på film och sambon snarkade och med jämna mellanrum så grymtade det till inifrån ungarnas rum. Och varmt var det. Är det sommar eller? Kände mig ändå utvilad när sambon skulle upp vid kvart i sju och var inte ens irriterad över att dottern också ville upp. Det var ändå så varmt i sängen. Dottern och jag partade på en blodgrape och så var dagen i full gång igen.
Igår läste jag första gången om Folkpartiets förslag på proffessionellt vabbande på Krassmans blogg (http://krassman-inyourface.blogspot.com) och idag läste jag även om det horribla förslaget i DN. Jag tycker faktiskt att borgarna inte bara är inhumant dumma, de är motsägelsefulla också. Jag la en gång en motion i kommunfullmäktige om att man skulle utreda behovet/önskan om barnomsorg på kvällar och helger i kommunen. Det blev då ramaskri från borgerligheten som tyckte att "nån gång måste väl föräldrarna vara hemma med sina barn" och "små barn borde ju inte vara på dagis alls utan hemma hos mamma". Uppenbarligen förstod de inte att med fasta tjänster och fyrtiotimmarsvecka så jobbar den som jobbar kväll inte även på dagen och den som jobbar helg är ledig någon dag i veckan istället. Många arbeten kräver idag kvälls och helgjobb för att få en heltid (t ex vården, omsorgen, handel och restaurant där många kvinnor är anställda). Sverige är dessutom det land i världen med flest ensamstående. Barnomsorg på kvällar och helger skulle kunna underlätta livet för dessa familjer.
För borgarna hävdar ju hela tiden att de vill göra det lättare för barnfamiljerna att få livspusslet att gå ihop. För mig som, trots min höga ålder, kommer ihåg hur det var att vara barn, låter det som en skräckhistoria att behöva tillbringa sina sjuka dagar tillsammans med någon annan än mamma eller pappa (eller kanske mormor). Trots att man är elva år kan man tro att man ska dö när man har magsjuka t ex. Och är det verkligen vettigt att människor arbetar med att gå runt bland sjuka barn och sprida smittor? Man har ju hört talas om hur dagispersonalen drabbas av alla virus och bakterier som halvsjuka barn drar dit, hur ska då vabpersonalen må? Men Folkpartiet lär ju veta exakt vilka som ska ha de här tjänsterna, för de har ju koll på alla som har fuskat med vabdagar, så de vet vilka som är proffs...
Dessutom vill borgarna underlätta livspusslet för barnfamiljer genom att låta dem jobba 2,5 timmar mer för att kunna hyra in en hemhjälp en timma och städa, hämta ungar, tvätta och allt vad det är. Okej, det är skitjobbigt att städa med ungarna rullande kring fötterna, klättrande på dammsugaren, badande i skurhinken, men på något sätt måste de ju lära sig. Och på något sätt måste de ju veta att det är något som måste göras. Och ju mer skit man drar in desto mer måste det städas. Men någon gång ibland, och det har jag nämnt på bloggen (den gamla då) förut, skulle det ju vara skönt att få köra ett varv själv och då skulle det underlätta att t ex få ha barnen på dagis medan man gör det. Det kan också vara skönt att någon gång få handla i lugn och ro och veta exakt vad man har med sig i kassarna hem. Men då skriker borgerligheten att man fuskar och lämnar barnen på dagis fast man inte jobbar och att man inte ska skaffa barn om man inte vill ta hand om dem...
I Täby kommun, där Fredrik och Filippa suttit och drömt om att få fatta fler beslut vid sitt köksbord (vilket de nu gör, men inte i Täby) har moderaterna egen majoritet och visar på ett strålande sätt upp vilken väg de vill att Sverige ska gå. Några exempel: I Täby kommun finns ingen kommunal barnomsorg och trots att det är brits på platser och man inte kan uppfylla platsgarantin så tänker kommunen inte öppna några kommunala förskolor utan väntar på att privata entreprenörer ska vilja etablera sig. I Täby kommun har moderaterna nyligen genomfört en privatisering av en gymnasieskola mot lärare, föräldrar och elevers vilja. Mot alla andra partiers vilja (även borgerliga). Nu har man även kommit överens med skolan om att ge den en lägre ersättning än riksprislistan för privata skolor, vilket banar väg för att fler skolor kan se en framtid med lägre ersättningar för sina åtaganden. I Täby kommun får biblioteket inte längre låna ut DVDfilmer för att då konkurrerar det med de lokala videouthyrarna. Kanske ska de inte heller låna ut böcker i framtiden? Vem vet? Men titta på Täby kommun och se Sverige om ni tänker fortsätta att rösta borgerligt.
Nu ska barnen lära sig simma ordentligt. Det har Björklund (fp) bestämt. Och som jag påtalat här i min blogg flera gånger så är det skillnad på simundervisningen nu och när man själv var liten. Nu ska målet bli att man i femman (11-12 år) ska kunna simma 200 meter. Alltså den sträcka min lillasyster simmade vid 5 års ålder. Skolan har mycket små resurser att åstadkomma detta anser jag, men att återinföra gratis simskola för kommunens barn på somrarna åtminstone i vattenrika och kustnära kommuner som vår, det tror jag skulle ha stor effekt.
Nu har min äldsta dotter vaknat och bökar omkring i dubbelsängen bakom mig. Jag har inte tid att skriva mer om mördarsniglar och tvestjärtar som det var tänkt eftersom Morden i Midsomer precis börjat och jag måste röra mig ditåt. Men nu är jag irriterad för nu kan jag inte smocka i mig popcorn eller nåt eftersom jag lär få sällskap.

Inga kommentarer: