fredag 29 juni 2007

Examen, svartjobb och turkisk korv


Såg just Sven Otto Littorin på TV. Kan inte låta bli och undra om det inte är bättre att inte ha någon utbildning alls än en bluffexamen. Ser inte det bättre ut? Åtminstone när man har blivit ertappad med att det inte är någon riktig examen. Men det tycker tydligen varken Sven Otto eller hans kompisar i regeringen. Kan väl kallas en borgerlig syn på utbildning.

En borgerlig syn på svartjobb verkar vara att om man skattesubventionerar dem så försvinner de. (Det är nästan lika dumt som att vi måste bygga en dragracing bana annars kör de dragracing olagligt på allmänna vägar.) Givetvis kommer hemservicebranschen att fortsätta att till stor del vara svart. Det handlar inte om människors förmåga att betala utan om deras vilja, just det, stava där V I L J A. För det handlar om människor som har råd. Tidningen Arbetaren har räknat ut att det krävs en inkomst på 46 000 kronor i månaden för att det ska löna sig att leja någon att städa hemma. För en som har en snittinkomst på 16 000 kronor i månaden som jag, så innebär det att jag måste jobba ca 2,5 timmar för att ha råd med en timmas städning och då blir det ju inte så mycket extra tid med barnen (jo, det ska ju bli mer tid att arbeta och mer tid med barnen bara man slipper den där fördömda städningen som tydligen bara en i hushållet kan sköta).

Flera borgerliga politiker och skribenter framhäver hela tiden också jämställdhetsaspekten i det här med pigavdrag och den enda effekten som jag kan se som skulle kunna utjämna skillnaderna mellan könen är att nu skapas även en kvinnodominerad sektor som kommer att bestå till stor del av svartarbete. Tidigare har ju det varit elektriker, mattläggare, byggjobbare, bilmekaniker etc förunnat medan vårdbiträden och barnskötare inte kunnat tjäna en svart krona. (Alltså att tjäna svarta pengar är ju status i det här landet.)

Men nu är det ju så fiffigt att jag (som har en alldeles äkta magisterexamen) kan starta mitt eget städföretag och ränna hemma hos andra och tvätta deras byk. Med en 40timmars arbetsvecka så borde det ge ca 16 000 i månaden så att någon annan skulle städa hos mig blir det ju inte tal om. Mycket städning blir det alltså för de som väljer att etablera sig inom den här branschen och bara arbeta vitt. Men kan man putsa ett par extra fönster för någon svart tusenlapp så lockar det säkert. då kanske man har råd att bjuda barnen på Skansen om man är ledig någongång.

Förresten skulle vi inte kunna börja skänka bort t ex mobiltelefoner, cyklar och annat stöldbegärligt så kanske folk slutar stjäla dem? Då får vi ju bort det kriminella beteendet också.

I natt vaknade jag av röster klockan 02.35 och det var ingen som kom in i lägenheten utan jag kunde bara konstatera att grannen var tillbaka efter en knapp veckas frånvaro. Halv sex vaknade lilltjejen och jag hade kanske fått henne att somna om om det inte varit för att hennes pappa skulle upp vid sex. Sen var det liksom bara för mig att också släpa mig upp. Dottern sov middag redan vid 09.45. Lång dag. Det blev ingen mammapolitik med artikelskrivande eftersom den andra mammans barn blev sjuk. Istället pratade vi 21 minuter i telefon och bestämde att vi skulle ses på måndag istället. Ungarna och jag fikade med några vänner, gick och tittade på en diskmaskin som vi kanske skulle kunna köpa, ungarna badade i bassängen och sen åt vi turkisk korv och färsk potatis till middag. Lilltjejen somnade 18.10. Klippte håret på storasyster som hade svårt att stå still och blev något ojämn och korthårig, men själv var hon nöjd (Thank God). Tittade på en sån där film som jag absolut inte gillar på TV. Biljakter, explosioner, pangpang, ondska etc. Nu sover barnen i eller utanför sina sängar och sambon i soffan (högt snarkande). Jag ska krypa ner och låta kroppen vila ett tag. God natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra och roligt skrivet.
Ha det gott!