fredag 1 juni 2007

städning, kobajs och äktenskap

Igårkväll fick Bubbelgummet efter en ganska lugn period plötsligt besök av sin otrevlige manlige vän igen och även om han inte gastade riktigt lika högt som vanligt så hördes hans elaka stämma skära genom taket/golvet emellanåt och gjorde det tämligen svårt att slappna av och sova. Vet inte om han drog eller dog, men vid ettiden blev det tyst förutom att jag tyckte mig höra Bubbel snyfta lite. Sen blev det ju kanonregn så att det lät som att TVn stod på myrornas krig och det var ju ett rätt häftigt ljud. Lilltjejen kom över till min säng redan strax före fyra och sen hade vi problem med en fluga som gärna ville surra sig in i våra sovande ansikten, men jag lyckades ändå hålla oss rätt sovande till framåt sjutiden.

När vi gick upp sken solen åter och jag slägnde glatt in en maskin tvätt för idag är det torkväder. Sen slängde jag ut mattor och började göra rent golven i hall, kök och vardagsrum. Lilltjejen underhöll sig rätt bra och den äldsta fick sova en stund till. Hon vaknade först när jag stökade med bäddningen och eftersom dagis hade planeringsdag och tjejerna skulle vara hemma så fick de se på TV på morgonen och jag städade på... Hann hänga tvätt och slänga in en maskin till...

Strax efter tio tog vi bilen ut på landet för att gå på "ko-safari" hos en gammal väninna till mig. Det blåste väldigt men solen sken och vi travade iväg. Förutom oss var det en EU-inspektör där som körde i bil före oss och kollade in korna. Undrar just vad han kollade. Hur som helst hade han lyckats få korna på vandring så de var på väg mot oss allihop när vi kom. Kompisen satte sig på en stubbe och ammade sin tvåmånaders, mina tjejer travade iväg ut i en tom hage och snart var fyraåringen tillbaka och undrade vad det var för gegga hon fått på skon. "Ser ut som koskit", sa jag, "torka av skon på gräset." Hon torkade och jag gick ut i hagen för att fånga in ettåringen innan hon satte sig i en blaja hon med. Hittade komockan med fotsteg i och visade fyraåringen. Fascinerad tog hon en pinne och började peta i den. Först tänkte jag säga åt henne att sluta, men sen tänkte jag att vad gör det? Det är väl spännande att kolla in en koblaja med djur och grejor i. Sen ångrade jag mig hastigt när hon sprätte till med pinnen och en klick koskit flög rakt på min nya Benettonväska och kladdade sig fast där. Puh, vad gör jag i en kohage tänkte jag...Vi gick tillbaka och jag tänkte att koskiten får väl torka så att den går att bryta loss sen. Hängde väskan på ett träd i solen och vi gick in och åt lunch.

Efter att ha inspekterat en tom ladugård, höskullen med ladusvalor i massor och växthuset så åkte vi hem och började packa bilen inför loppisen imorgon. Hann precis få bilen tokfull innan ettåringen vaknade efter sin middagssömn. Fyraåringen hjälpte till att bära in en stor matta från källaren och breda ut den över golvet i vardagsrummet. Och medan tjejerna dansade till Tarkan så dammsög jag mattan.

Sen åt vi samma mat som vi ätit hela veckan, korv och pannkakor. Nu är det slut. Finns bara lite soppa från i onsdags kvar. Och efter maten åkte vi till en annan väninna som ska med på loppisen imorgon och hjälpte henne att packa grejor och fikade lite grand. Hade ju bara druckit pulverkaffe tidigare på dagen så det var viktigt att få i sig lite äkta vara. När vi skulle åka hem blev det jobbigt. Fyraåringen satte sig på tvären, surade och skrek. Under skrikande protest hjälpte hon till att lyfta in några saker i farstun som vi skulle packa på kompisens släp till loppisen imorgon bitti. Sen fortsatte hon ända tills hon somnade så guldstjärnorna är svåröverkomliga så här när det bara saknas en eller två till prisutdelning.

I DN skriver ett antal borgerliga politiker att meningen med äktenskap är reproduktion, så grattis grattis alla i giftastankar, nu blir det fertilitetstest innan ni blir godkända partners. Att äktenskapet ska bringa barn till världen ska ses som en förpliktelse för både mamman och pappan står det (alltså, de är väl ingen mamma och pappa innan de fått några barn?). Hela den här artikeln är skriven för att förklara att vi inte kan ändra äktenskapslagstiftningen, äktenskapet kan bara vara mellan en man och en kvinna annars kan det inte bli några barn. "Det faktum att äktenskapet syftar till att säkerställa att livet förs vidare till nya generationer rättfärdigar också att det är förbehållet par som kan bidra till denna reproduktion.", står det bl a.. Jag är hänförd över denna artikel. ETT: Jag trodde äktenskapet var ett löfte om att älska och värna en annan människa i nöd och lust. Ett avtal mellan två människor att ta hand om varandra. TVÅ: Äktenskap behövs inte för att säkerställa reproduktionen. Barn föds i lika stor utsträckning även om föräldrarna inte är gifta med varandra. TRE: Månggifte torde snarare öka reproduktionen i såna fall. FYRA: "Barnets bästa" är att få en trygg uppväxt där vuxna runt omkring barnet respekterar varandra. FEM: Nej, jag lägger ner här, "biologiska faktum" som det talas om i artikeln, har ingenting med äktenskap (som är ett mänskligt påfund) att göra. Djur gifter sig inte, men de lyckas föröka sig ändå. Ett biologiskt faktum.

Inga kommentarer: