torsdag 21 juni 2007

Dansk fläskfilé, vinbladsdolmar och kundservice

"Jag trodde inte det skulle vara några här nuuuu...." Undrar hur många gånger man har hört den kommentaren idag och jag säger bara: Varför trodde du inte det? Kan du helt logiskt förklara för mig varför du trodde att ingen skulle vara på stormarknaden dagen före midsommar? Ända fram till tolv tror jag kunderna körde den där repliken och vi öppnar ju ändå åtta, så så tidiga var de inte. Själv var jag helt slut efter att ha lyssnat till grannen halva natten och haft en liten liten dotter som inte kunnat sova utan mest legat och nypt mamma i löshuden på halsen och bröstkorgen.

Och så fick jag börja dagen med ett mastodontpass på två timmar och fyrtio minuter i kassan och givetvis var rastavlösaren en kvart sen, så nästan tre timmar med kunder hela tiden. I lunchrummet fanns det godisskålar vilket muntrade upp stämningen. Jag behövde godis mycket mer än jag behövde mat. Kroppen gav omedelbar positiv respons på det söta och sura och sega som jag frenetiskt tuggade i mig mellan mattuggorna i en halvtimma.

Jag vet vad svenska folket (nåja, de i Norrtäljetrakten åtminstone) ska äta i midsommar. Dansk fläskfilé. Alltså, förutom sill, sill, sill, potatis, knäckebröd, dessertostar, skinkor, melon och chips. Och de som handlade i min kassa idag ska också moffa i sig två stora chokladkakor för det låg såna där 2 för 28 kronor precis vid kassan som jag tror 98% av kunderna plockade på sig.

Servicen på vårt jobb är faktiskt fantastisk. Förutom att vi har självskanningen som gör att det nästan aldrig blir köer i kassorna, så hade vi idag både packhjälp och parkeringshjälp (nytt). Det är idrottsföreningar som företaget sponsrar som ställer upp och låter ungdomar packa kassarna åt kunderna. En del blir rent förskräckta för de vill ju packa allt själva i sin egen ordning (inte ens frun eller maken brukar få packa åt dessa pedanter), men många äldre som dessutom är ensamma tycker det är förträffligt. Sen inger packande tjejer i sjuttonårsåldern oftast mer respekt än killar i tretton-fjortonårsåldern. På parkeringen stod alltså dessutom, ungdomar och hänvisade kommande kunder till lediga parkeringar och det ryktades om att vissa packare också hjälpte till att bära ut varorna till bilarna. Wow. Det är det som är det lilla extra.

Hämtade barnen från sista dagen på dagis på två månader. Inga stående ovationer direkt. Lilltjejen lika grinig (eller värre) som hon varit hela veckan när vi kommit hem. Det gick inte att sätta ner henne på golvet för att t ex laga mat. Hon skrek så mitt huvud höll på att trilla av, hela tiden. Lyckades åtminstone få till bulgursallad med stekt lax och få någorlunda lugn under själva ätandet, men var tvungen att leka lastbil med tuggorna för att få någon fart alls på matintaget.

Sen var det Bolibompa och slut som jag var efter denna hektiska dag på jobbet så tänkte jag försjunka i koma med Liten i knät, men se den gick inte. Hon for upp och ner och runt och gastade och skrek och var inte nöjd med någonting. Diskade istället med henne hängande i byxorna med ett stadigt grin i ansiktet. Sen gjorde jag välling, kastade på henne pyjamasen och satte mig resolut i fåtöljen framför det som var kvar av Bolibompa (Lilla sportspegeln var väl ingen favorit precis). Hon somnade och lugnet lade sig över lägenheten.

Storasyster fick vara uppe till halv nio eftersom jag gjorde vinbladsdolmar till morgondagens middag. Hittade inte receptet och hade inte en tanke på att leta på Internet (som ju annars är allenarådande bot på allt enligt mig). Hittade på lite och hoppas nu bara att det inte blev för starkt för barnen eftersom jag duttade i en del Sambal Oelek också. Alltså, nötfärs, rundris/bulgur, lök, tomatpure, sambal oelek, kryddor. Sen kokade jag dem tillsammans med färsk timjan som jag tagit in till laxen tidigare på eftermiddagen. Det luktar åtminstone ljuvligt i lägenheten nu.

Jag fick ett mycket märkligt telefonbesked från oväntat håll om vad som försiggår på ABF, vet inte vad jag ska tro, måste rota runt lite. Nu är jag trött, har molande mensvärk och känner mig lite hungrig. Den här veckan har jag knappt fått i mig middag ordentligt en enda dag eftersom lilltjejen bråkat och skrikit och ska sitta i knä (samma har faktiskt varit en del frukostar också). Undrar om det gör ont när alla tänder kommer på en gång. Jag blir alltid hungrig på kvällarna då. Och sovit har jag ju knappt gjort sen nya grannen flyttade in. Nu drog han iväg med ett täcke idag och skulle tydligen vara borta en vecka, så jag, som börjar min ledighet på lördageftermiddag, ska banne mig sova........................

Inga kommentarer: