tisdag 26 juni 2007

mammapolitik och sommarmord



Idag var det betydligt varmare under simskolesejouren, men ändå var dottern blå med lila läppar när hon kom upp ur spat. Vi stannade dock en stund (måste köpa kakor eller nåt till imorgon), åt smörgåsar (mest jag) och drack kaffe (bara jag) och festis. Barnen badade lite till och sen hade jag lovat en sväng förbi McDonalds för att införskaffa lunch. Som vanligt fick jag vänta eftersom jag envisas med att beställa fiskburgare till Lilltjejen. Det var mest jag som åt av skräpmaten också eftersom vi tog den med till lekparken där jag bestämt träff med ABFs ordförande.

Hon hade också med sig sin dotter som snart skulle fylla fyra och det blev mammapolitik på hög nivå. Barnen ville ha hjälp med ditten och datten och bli gungade och klättra och allt vad det var, samtidigt som vi försökte hänga efter och hon försökte få mig insatt i vad som egentligen händer med vår lilla ABFavdelning.

Det är helt otroligt egentligen. Kommer inte riktigt ihåg hur länge jag suttit i ABFs styrelse nu eller hur många olika ordföranden vi har haft, men vi har aldrig haft att göra med enkla beslut. Ofta har det varit fråga om att koncentrera verksamheten och spara pengar, men det har också handlat om att avskeda personal som misskött sig och anställa nya som visat sig inte heller vara lämpliga. Vi har stött oss med gamla, trogna ABFare och inte lyckats göra befolkningen i norra kommundelen nöjda med servicen. Nu är det dags igen.

Nu ska det omorganiseras ordentligt, delvis genom centrala krav uppifrån och lösningar som mer eller mindre pådyvlas lokalavdelningarna men delvis också genom rena missnöjesyttringar från den nya styrelsen (den är nästan helt utbytt nu förutom jag och ett par till). Det handlar mycket om att slimma organisationen och personal kommer att få gå så det är inte enkla grejor det handlar om. Det kommer visst aldrig att bli lätt att sitta i ABFs styrelse. Maken till obekväma beslut får man leta efter.

Hur som helst var det ett bra "möte" och barnen ville gärna träffas och leka igen.

Efter parken åkte vi hem och lilltjejen somnade äntligen. Jag passade på att hänga upp blöta badkläder samt tvätten som jag körde på morgonen. Har också ringt soc angående grannen (som fortfarande verkar vara bortrest) samt försökt få tag på gyn angående mina menssmärtor, men deras telefonkö var fylld för dagen vad nu det innebär. Får väl försöka en annan dag då. så här går inte. Igår somnade jag på två Ipren och en varm vetekudde över magen.

Centern vill lägga ner CSN och det är ju inte utan att den tanken farit genom huvudet på en några gånger under studietiden. Maken till antiserviceinriktat företag får man ju leta efter. Men vad är alternativet? Ska privata sköta utlåningen av studiemedel måste de ju ta ut avgifter så det räcker till deras vinst också.

Nåt annat dumt stod i lokaltidningen idag: En moderat riksdagsman från trakten hävdar att jämställdheten ökar när avdrag för hushållsnära tjänster införs. Vilket nonsens. Och sen då. Han menade på att nu kunde (den kvinnliga) ingengören, arkitekten eller vad det nu var jobba lite mer när hon får hjälp med hushållsgörat hemma. Men jobbar inte de flesta ingengörer och arkitekter redan heltid? Ska de jobba ännu mer och ta jobbet från andra ingengörer och arkitekter? Och finns det verkligen ingen annan som kan "hjälpa till" hemma. Utan att få betalt överhuvudtaget. Att var och en tar hand om sin skit är gratis.

Och som jag läste (i LOtidningen tror jag det var) häromdagen; om man hyr hem en pizzabagare som bakar pizzor åt en hemma kan man dra av det, men inte om man köper hem en pizza. eller alltså, det stod om man hyr hem en grillmästare till grillpartyt. Och om man hyr hem en människa som tvättar åt en kan man dra av det, men om man lämnar kläderna på kemtvätt är det nobben. Både sommarstugan, lägenheten i stan och fjällkåtan räknas som hem som man kan få städade med rabatt. Dock inte husvagn eller städning av vandrarhemsrum som man utnyttjat ett par veckor.

Lika dumt skrev en krönikör i Lokaltidningen för någon månad sedan och avundades kompisar som arbetat utomlands och då kunnat haft hemhjälp så att de efter jobbet bara kunnat glida ner på altanen med en drink. Varför kan vi inte få unna oss det i Sverige undrar krönikören. Varför är det så förbjudet i Sverige? Undrar om krönikören funderar över om hemhjälpen har någon möjlighet att sjunka ner på någon altan med en drink när hon kommer hem från sitt arbete hos svenskarna. Men som en annan debattant i dagens lokalblaska skrev så håller ju "den förbannade rättvisan" på och sänka oss. Så kan man också se det. Jag ska kommentera några av dessa debattartiklar mer senare i veckan (eller kanske nästa vecka), kanske rent av skriva svar på dem.

Sommaren är i alla fall äntligen här på riktigt med Morden i Midsomer. Välsigne den som vågar ringa på min telefon när detta sänds... Märkte dock att jag blivit väldigt ovan vid TVtittande, det var svårt att sitta still i en och en halv timma. Trots att det var spännande och bra. Men nu vet vi att barnen sover före nio åtminstonen på tisdagarna i åtta veckor framöver.

Inga kommentarer: