söndag 3 juni 2007

Full rulle hela helgen

Jag var aldrig här igår, satte inte ens på datorn kan jag tala om, knäppte bara igång någon deckare på TV som jag satt och ´halvslumrade till efter att barnen somnat. Det var jobbigt att vara på loppis i stekande sol med två barn och uppstressad väninna med ytterligare några knoddar. Jag och lilltjejen var uppe vid sex och jag fick en tokig idé att jag skulle göra pastasallad, vilket blev urkrångligt eftersom lillan var trött och ville sitta på mammas arm och luta huvudet mot axeln samtidigt som hon nyper, nyper, nyper i dubbelhakor och övriga mammaveck. Men det gick. Väninna i ännu större stress tappar bort sonen när hon äntligen fått in allt annat i bilen. Men vi kom iväg. Och efter ett par timmar hade jag nog fått upp alla grejor ur kartongerna också. Sålde antagligen glas alldeles för billigt till en antikhandlare, men annars rullade det på och jag var rätt nöjd med att få in närmare 900 kronor. Avgiften 150 kronor och 750 i handen. Okej. Stora tjejen hade en stor mjukisapa i bilen som hon vägrade sälja, men efter ett tag hade hon fått syn på ett nästan lika stort lejon som hon ville ha och då fick jag sätta ut apan. Den gick direkt för 45 kronor och hon prutade ner lejonet till 40 så...

När det hela var över skänkte jag iväg tre kartonger med grejor som varit med ett par vändor och plockade snyggt och prydligt (så gott det gick med bångstyriga trötta, solsvedda barn) ner resten för att återvända till källaren. Betydligt mindre grejor (bara typ 6-7 kartonger). Bra, men vi kör om två veckor igen.

Jag var helt slut efter loppisen. Koma, koma, koma. Inte den vanliga bolibompakoman utan något helt otroligt. Ungarna slocknade såklart inte förrän vid åtta. pust pust, kaffe, kaffe. Sen var det skönt att sova.

06.19 tänkte inte lilltjejen ligga kvar i sängen längre och eftersom även stortjejen fanns i dubbelsängen så tog jag med mig liten upp för att inte väcka henne också. Trodde jag var döende så trött var jag, men det var ju bara att sätta igång att tvätta och duscha och bada liten (jo, det är sant. Hon badade faktiskt för första gången på månader, satt i badet och plaskade och grät inte ens när jag tvättade hennes hår). Sen väckte vi fyraåringen och satte på Bolibompa. Ingenting hemma att äta. Torrt bröd och ägg. Promenad med mamma och mormor. Fika i solen. Hänga mer tvätt. Tidig middag och sen åkte tjejerna och jag på barnklädesmodevisning i Åkersberga.

som tur var `(?) så skulle vi hämta upp vår konsulent vid motorvägen så vi tog den vägen (hade nog tagit kustvägen annars eftersom det var så mycket trafik). Vi hamnade bakom en estnisk lastbil som vinglade betänkligt hit och dit och ändrade hastighet på ett mycket oförutsägbart och konstigt sätt. Vågade inte köra om. Ringde polisen efter ett tag. Det var ju så mycket trafik, vad som helst kunde ju hända. Kom aldrig så nära att jag såg registreringsnumret igen, kändes ju bättre att ha den på lite avstånd. När vi svängde av mot Åkersberga åkte den rakt fram. När vi kom fram i Åkersberga var det ett himla liv med sirener och grejor och vi tänkte direkt på lastbilen, men tydligen hade det varit en stor olycka på kustvägen, så det var ju tur att vi inte åkte där. Usch, vad läskigt det är med bilar egentligen. Att vi accepterar såna faror i vår verklighet, varje dag, speciellt fredagar, söndagar och storhelger.

Stannade vid jobbet och rusade in och köpte mjölk, bröd och fil medan ungarna satt i bilen (liten slumrade). Nu finns det frukost till imorgon. försöker byta min arbetstid nästa lördag mot någon vardag. Har ingen barnvakt och har snart frågat alla jag känner. Får ont i magen. Vet inte om jag ska jobba imorgon. Annars skriver jag på artikeln. Lilltjejen ska gå med dagis och kolla på får, hästar, grisar och kor (koskiten borta från väskan nu, min plan fungerade) imorgon. De somnade som små änglar och fick guldstjärnor båda två. Nu ska jag ta en kopp te och en macka, det var länge sen vi åt middag..........

Har det hänt något i världen? Vet ej.

Inga kommentarer: