måndag 25 juni 2007

Första dagen på nya bloggen


Jaha, då ska jag försöka mig på att blogga här istället. Får se hur det går. Än har jag inte fattat hur man gör riktigt, men det ska nog fungera så småningom. I natt var det så där läskigt tyst igen, så där så att jag trodde att fönstret var stängt. På något vis har man väl vant sig vid stojande grannar. Men nu vaknar jag hela tiden för att jag har sån mensvärk i stället. Aldrig får man sova.

Vädret i morse var mulet och småkallt, som gjort för första dagen på simskolan. Fyraåringen var nervös, men så fort de kom i vattnet verkade det gå bra. Molnen låg kvar hela de fyrtio minuter som de skulle tillbringa i vattnet och när hon kom upp var hon lila om läpparna och skakade. Hon åt en banan, men ville inte klä på sig fleecetröjan som jag tagit med utan envisades med att springa i torra badbyxor och t-shirt. Hon skulle ju bada mera, gudbevars. Lilltjejen huttrade också en stund med banan efter att ha varit i och plumsat ner med rumpan några gånger.

Efter två simskolegrupper klarnade det upp och vi blev ensamma kvar på stranden. Barnen lekte i sanden och badade lite till innan vi packade ihop och åkte till min syster för att äta lunch och fortsätta leka. Det blev varmare och de stora barnen badade i poolen, lilltjejen fick springa runt på marken för syrrans pool är för stor och djup för henne.

DN rapporterar idag att tonårsaborterna åter ökar i Sverige och att vi ligger i topp i Norden. Var fjärde graviditet leder till abort och de flesta sker bland unga kvinnor. Förutom att sexualundervisningen i skolan är dålig (och det var den banne mig på min tid också) så har unga kvinnor idag förstått att p-piller också innebär risker och är därmed tveksamma till att använda sig av dem. Många förlitar sig på det s k dagen efter pillret.

Det rapporteras ständigt att unga människor, och då speciellt unga kvinnor, i Sverige idag mår mycket psykiskt dåligt och lägger man då ovanstående fakta till protokollet så är det väl ingenting som förbättrar de unga kvinnornas hälsa. Givetvis känner de ett krav på sig att skydda sig vid sex samtidigt som de idag förväntas vara sexuellt frigjorda. De är medvetna om att p-piller kan vara skadliga för dem samtidigt som de inte har en aning om när de har ägglossning. Helt klart kan det vara så att kraven känns övermäktiga och de inte orkar ta itu med dem förrän det s a s är försent.

Sen varnas det i media för att vänta för länge med att skaffa barn. När man äntligen utbildat sig, hittat rätt partner, båda har fått jobb och drömvillan är i hamn är kvinnan kanske inte längre tillräckligt fertil och själva skapandet av en telning kan te sig näst intill omöjligt. Köer till provrörsbefruktning, misslyckanden, ekonomiska kriser och hårda påfrestningar på parrelationer. Dessutom ökar ju riskerna för olika fosterskador med föräldrarnas ålder (speciellt med kvinnans ålder).

Så hur du än gör som kvinna så bär du skulden för om någonting inte blir bra. Och du får skylla dig själv om ditt liv inte blir som du tänkt. Håll för fanken koll på din ägglossning kvinna!

Flera undersökningar där man frågar mannen om han kan tänka sig att äta p-piller för män visar att väldigt få män är beredda att göra detta.

Mina älskade döttrar som jag längtat efter i hela mitt liv somnade under gråt och tandagnisslan vid niotiden. Jag begår samma misstag om och om igen och låter dem vara vakna efter åtta trots att jag vet att de egentligen inte orkar detta. Ska försöka skärpa mig imorgon.
Men först blir det simskola. Tre märken räknar fröken med att de ska ta under de åtta dagar som man får för 600 kronor. Alla simskolor utomhus är privata nu för tiden. Och kostar pengar. På min tid tror jag de var både kommunala, gratis och betydligt längre än åtta dagar. Så kan man simma också. Efter simskolan ska jag träffa ABFs ordförande för att få lite information om vilka organisationsförändringar som är på gång där. Känner mig lite nervös för att det inte alls blir rolig information. Riktigt tungt tror jag det kan bli faktiskt.

Inga kommentarer: