tisdag 5 juni 2007

sol, bad och stressMcDonalds och köttindustrin

På den tiden när jag var mycket yngre och min pappa fortfarande levde så brukade vi sitta vid köksbordet i flera timmar på fredagkvällarna och leka lekar och prata och läsa horoskop. Det jag nu ska minna mig om är ett horoskop som lästes en gång om väduren (alltså som jag är född i). Det stod någonting liknande "Väduren är en person som så fort hon kommer innanför dörren berättar en lång historia om precis allt som hände henne i busskön och får det att låta som en oerhört dramatisk upplevelse." Vi skrattade eftersom alla tyckte att det passade in precis på mig. Och när jag själv läser mina blogginlägg så undrar jag om jag verkligen måste skriva så långt, om jag måste berätta om varenda liten detalj. Men å andra sidan så är det alla dessa detaljer som skapar mig, helheten som är jag och som jag bygger mitt liv och mitt politiska ställningstagande på. Så detaljerna kan ju vara viktiga...

Har suttit vid datorn hela förmiddagen. Skrivit än det ena, än det andra. Vill ha klart lite inför höstens politiska program eftersom jag tänker vara ledig i sommar. Förresten hade jag en artikel i lokaltidningen idag. Om kollektivtrafiken, det jag skrev om igår. Så nu får jag väl ut och åka buss när jag utmanat grabbarna på bussåkande. (Man får ju erkänna att man tar bilen lite för ofta, skyller på barnen, tidsbrist och allt vad det är. Men jag har åkt mycket buss i mitt liv. Mer än de flesta tror jag.)

Sen har jag tvättat, hängt tvätt, tagit in tvätt, vikt tvätt, lagt tvätt i garderober och lådor, hängt alla tjejernas klänningar på en klädstång i deras sovrum. De har miljoner klänningar, kanske jag köpt ett par av dem resten har de ärvt. Och de har aldrig klänning! Minstingen för att det inte är praktiskt när man inte kan gå. Svårt att krypa liksom. Nu kan hon ju gå, men är ju bra på att trilla också om man säger så. (Idag har hon trillat illa på dagis och slagit upp fejset ordentligt. Undrar om man ska ha plåster så inte solen bränner eller om det läker fortare i sol...) Stora tjejen vill inte ha klänning eller kjol för hon kan inte klättra då säger hon. Så... Imorgon grillparty, tänkte bomullsstretchklänningar med trekvartsbrallor under, likadana båda två. En sån mamma man är va?

Efter dagis blev jag tvungen att åka till McDonalds och jag ska inte skylla på barnen. Jag har varit en sån där rårabiat kärring vad det gäller McDonalds och hur föräldrar skyller besöken på sina barn. Det är ett faktum att om vi berättade för våra barn vad McDonalds är så skulle de inte tjata om att få åka dit och äta. Om vi berättade om barnen som tillverkar leksakerna de får, om vi berättade om alla de batterier som kommer i leksakerna och sedan förstör vår miljö, om vi berättade om ungdomarna som jobbar där och deras arbetsvillkor, om vi berättade om köttindustrin och dess påverkan på vår jord. Men jag har inte gjort det själv. Vi åker inte dit ofta och jag blir hysterisk varje gång. Nu åker jag bara på McDriven för jag orkar inte gå in på ett så stressat ställe och dessutom försöka få i mig mat. Men, av någon anledning så gillar kollektivtrafikförespråkaren McDriven där man slipper gå ur bilen.

Vi tog med oss mat hem och åt på en filt i trädgården. Varför jag skyllde på barnen var för att fyraåringen nu, efter nästan två veckors slit, lyckats få ihop tio guldstjärnor och önskade sig att få åka till McDonalds. Jag hann bli hysterisk även om vi aldrig gick in. Först undrar jag varför inte fiskburgare kan ingå i Happy Meal, så att ettåringen som inte klarar det där multifriterade, hårdstekta kan äta något som hon får en leksak med. (Fyraåringen vill helst ha en McFeast eftersom hon vill ha sallad på, men det ingår inte heller i Happy Meal så hon godtar en burgare med ketchup och bröd). Och sen undrar jag varför jag alltid får köra åt sidan och vänta minst fem minuter bara för att jag beställer en fiskburgare. Det är alltid samma sak. Och barnen hinner bli otåliga, glassen jag festat till med hinner smälta och jag hinner bli hysterisk. Ingen av barnen äter speciellt bra, men jag slipper laga mat och diska. Istället blåste jag upp badbassängen med mina bara lungor och barnen badade gladeligen i det kalla vattnet ända tills Bolibompa avlöste.

På tal om köttindustrin och McDonalds så ville jag bara publicera följande citat från Jens Holms nyhetsbrev: "
Köttindustrin och klimatet
I fredags lanserade jag och Toivo vår nya rapport om köttindustrins klimatpåverkan. Visste du t ex att i fjol importerade svensk animalieindustri 292 000 ton soja från Brasilien till foder för kor, grisar och kycklingar? Eller att man använde 120 000 ton palmkärnor – som odlas på skövlad regnskogsmark – inom djurfoderindustrin? Eller att världens animalieindustri står för 18 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser? Läs om detta och mycket annat i rapporten. Ladda ned den från http://www.vansterpartiet.se/vp/31632.cs eller beställ den helt gratis från eva-britt.svensson-assistant2@europarl.europa.eu (beställ några extraex och dela ut på din skola eller arbetsplats).
P S Inom kort är denna rapport översatt till engelska – då kan den spridas internationellt "
Slut citat.
Två roliga felskrivningar(?). Ett; Katalog från Boiseboo (ledare av kvinna, förälder, "viförstårvarandra", men vad jag förstår är det två män utan barn som startat företaget): Badring för barn mellan 1-3 år, ej över 5 kilo. Mycket små barn det... Två; DN idag: I Kalifornien finns en policy som gör att om du begår brott tre gånger, oavsett hur triviala de är, så döms du till fängelse i MINST 25 år. Undra på att det är överfullt i fängelsena i Kalifornien...

Hade inte tänkt skriva så långt idag, ingen orkar ju läsa då. God natt.

Inga kommentarer: