onsdag 6 juni 2007

sjukgymnastik, bad, chorizo och genmanipulerad soja

Det är sent nu och jag ska försöka att inte skriva så mycket. Barnen väckte mig tjugo över sex i morse och det var bara att stiga upp. Gjorde rabarberkräm på rabarber en väninna lämpat av hos mig igår. Tjejerna däckade med välling framför Barnkanalen (den hade börjat redan vid halv sju, härligt). Åt fil, vek mer tvätt och mutade fyraåringen med en extra guldstjärna för att det överhuvudtaget skulle bli möjligt att ha med dem till sjukgymnasten. Privata sjukgymnaster kan jobba på en röd dag. Någonting i ryggslutet hade så klart hängt upp sig, låst sig, fastnat och spänt till. Hon tryckte och drog och det gjorde ont och lossnade.

ICAbutiken närmast oss behagade inte öppna förrän elva denna nationaldag till ära, så socker och mjöl som jag skulle köpa till en paj fick stanna i affären istället. Vi gick hem och tjejerna badade i bassängen. (Kom på ett trick jag lärt mig på babysim att ha strumpor på fötterna så halkar man inte) Alltså, ett bra trick för vingliga ettåringar som gjorde att jag kunde sitta på filten och dricka kaffe och läsa grannens Aftonbladet. Det var en artikel om Carolina Gynning och Linda Rosing som jag tyckte var rätt intressant trots att jag inte vet vem någon av dem är eftersom jag inte har någon kanal som Big Brother någonsin gått på.

Vi åt kräm till lunch och sen somnade ettåringen i vagnen på gården (mot alla odds, men det var hiskeligt varmt). Vid två gick vi till bussen för att åka på grillparty och solidaritetsträff för Bolivia. Två vagnar i kön bestående av ca sju personer!!! Hjälp! Bussar kan ju bara ta två vagnar. Men en ovanlig chaufför tyckte att det var okej att ställa vagnen i gången och ännu ovanligare busspassagerare högg tag i lösa delar av vagnen och slängde den över allas huvuden in i gången med något förvånad, upprätt sittande unge i. Konstigt nog somnade hon om, vaknade när passagerarna klättrade över henne för att öppna takluckan, men somnade konstigt nog om igen. Som sagt det var varmt.

Vi kom fram, gick av bussen och gick en ganska lång promenad (under vilken ettåringen lyckligtvis sov) för att sedan upptäcka att fyraåringen troligtvis sumpat sin keps på bussen. Vi lämnade över blommor och paj (som jag bakat på kvarvarande skvätt socker, dinkelmjöl, havregryn, russin, solrosfrön, margarin och givetvis rabarber) till värdinnan och steg på. Efter en stund ville barnen bada och ett gäng vandrade ner till sjön som låg en bit bort och där blev det premiärdopp för båda barnen. Tyvärr hade inte mamma badkläder med, men annars hade jag också kastat mig i. Vattnet kändes ljummet och luften var het. På vägen från badet mötte vi en katt och ettåringen sa Ka Ka.

Vi åt chorizo, kyckling, quinoarätter och bröd. quinoa (fråga mig inte hur det stavas) odlas i Bolivia och gror väldigt snabbt. Värdinnan jobbar på en receptbok med quinoarätter. Hon skulle kunna tänka sig att vara vegetarian om det inte var för att hon älskar chorizo, sa hon. Hon är från Argentina. Sen spydde hon lite galla över sojaprodukter som hon menade alltid var blandade med genmanipulerad soja eftersom det inte går att odla naturlig soja i den utsträckning det efterfrågas. Vi vet ju ännu inte vad genmanipulerade grödor har för långtidseffekt på vår miljö. George W Bush med sitt nyvunna miljöintresse, vill tydligen odla upp stora delar av sydamerika med genmanipulerade produkter för att ersätta oljan och på så sätt se till att behålla makten över energin. Spännande, får skriva mer om det någon dag.

Vi fick information om Bolivia också och de projekt som Boliviasolidaritetsföreningen håller på med. Och vi pratade feminism. För det var kvinnor där från Argentina, Sverige, Chile, Bolivia och gud vet vart, men bara en man och det var värdinnans make som stod inne och plockade med disken. Han är också feminist, förklarade värdinnan, men tala inte om det för honom för han vet inte om det.

Feministmannen skjutsade oss ner till busstationen vid nio eftersom barnen var dödströtta och inte orkade vare sig gå eller sitta i vagnen. Bok och välling - bye bye, gone i sömnens sköna värld. Imorgon tänker jag vara ledig och ta barnen till stranden. jooooooooooooooooooooo

Inga kommentarer: