söndag 10 juni 2007

jobb, jobb, vita polly och grannens nya stil

Nu känner man sig lagom mör efter tre dagars jobb i hett sommarväder. Det är varmt och klibbigt även inne på jobbet, men naturligtvis en annan värme än den som är ute. Jättejobbigt att jobba helg eftersom inte dagis är öppet. Tjejerna (mest fyraåringen då) ledsen när man ska gå och ettåringen som en (väldigt tung) påväxt i flera timmar när man kommer hem. Igår var de med pappa och idag har de varit hos mormor, men eftersom ingenting blev helt klart förrän några dagar innan så har man ju gått och haft ont i magen över vem som ska ta hand om barnen också.

Det är faktiskt märkligt att det inte finns fler förskolor som är öppna kvällar och helger. När resten av samhället är öppet nästan jämt. Vi ska t ex behålla våra utökade öppettider från 08.00-22.00 även i höst. Alla dagar. Och hur ska en ensamstående förälder kunna ta ett heltidsjobb hos oss då heltid innebär obekväma arbetstider i schemat? Nu är ju inte det ett problem eftersom det bara erbjuds tretimmariveckantjänster hos oss, men om... om... Obekväma arbetstider är ju inte unikt för handeln, det förekommer även inom vård, omsorg, restaurant och många andra branscher. Varför är dagis anpassat efter kontorspersonal? Känns helt otidsenligt.

Jobbade på den vakanta tjänsten i vår lekhörna på jobbet, fredag (då är jag schemalagd där), lördag, söndag. Igår hade jag över trettio barn där och idag hade jag bara ett, vilket innebär att jag var nere i självscanningen hela dagen. Helt okej att vara där, men jobbigt för rygg och knän att stå hela dagen. Igår när jag kom hem väntade tre av sambons vuxna barn, en med egen familj, när jag kom hem. Grillen skulle just tändas och mina egna barn låg i bassängen, men ettåringen kom som sagt snabbt upp och blev ett plåster så jag kunde inte hjälpa till så mycket med maten. Och det här med karlar och grillar, det tänker jag inte ens skriva om, men det blev gott, lite kolbränt på vissa ställen, men gott.

Stora tjejen ville inte sova och jag hann bli arg flera gånger innan hon slocknade igår. Strax efter nio sov båda och jag tog hand om en timmas disk, hängde tvätt och sökte ett jobb. Därför hann jag aldrig in och blogga. Jag hade ändå bara tänkt skriva om DNs test av solskyddskrämer för barn som visade att den sort vi använder (ACO faktor 25) var en av de tre som kom på första plats. Sämst var Bamse faktor 15 och ACO faktor 16 skyddade bättre än Bamse faktor 30.

Sen har Bubbelgummet ovanpå inte ändrat stil, men umgänge. Borta är den ilskna pojkvännen och istället har hon skaffat sig ca 15 högljudda, musikälskande, snabbmatsätande kamrater som strör ölburkar och snabbmatsförpackningar omkring sig. Så nu dunkar musiken och en annan får plocka fimpar och annat från gården i ett kör. Hoppas det är tillfälligt, men jag tror ändå att det är att föredra framför den otroligt elake som jag inte sett på ett tag (eller hört). Förresten har jag inte sett till vare sig Bubbel (eller Barbie som hon tydligen kallas enligt brorsans kompisar) eller hennes hund heller, bara kompisarna. Hua, nu kom ett gäng till. Och parkerade under döttrarnas sovrumsfönster som jag för en gångs skull lämnade öppet för att de inte skulle svettas ihjäl.............

Så förutom hög musik så störde döttrarnas otroligt dåliga sömn även min natt. Satt med stora tjejen en timma i soffan och surade mitt i natten för hon vägrade sova. Sen fick hon en halv banan och ett glas mjölk och slocknade. Själv sprang jag och plockade upp liten från golvet ca 3-4 gånger eftersom hon hela tiden rullar ur sängen. Astrött när morgonen kom.

Efter jobbet idag slängde sig tjejerna i bassängen en sväng innan vi gick in och åt rester och sedan begav oss till brorsan eftersom både han och hans son fyllt år i veckan. Åt tårta och pratade med hans vänner som bl a gav upplysningen att det nu finns vita Polly (ni vet godiset) och det finns påsar med vita och svarta i samma. Wow, Apartheid är besegrat, vita och svarta Polly finns nu i samma. Vad det gäller Ahlgrens bilar verkar trenden vara en annan. Där finns nu påsar med enbart rosa, enbart gröna eller enbart vita bilar i. Eller däck. Det finns däck nu för tiden också.

Nu ska jag skriva färdigt en överklagan till Migrationsverket till min sambo. Sen kanske man ska försöka sova. Om det går.

Inga kommentarer: