måndag 4 juni 2007

Lokal kollektivtrafik, lobotomi, kvinnolöner och bidrag (kort sammanfattning)

Man märker att solen skiner tidigt på morgonen även om vi har kvällssol i båda våra sovrum (alltså i slottet där vi bor). Det är lite svårt att förklara för tjejerna varför solen bländar in genom fönstret när vi ska sova, men idag gick det tämligen enkelt att få dem att sova ändå. Men de blir så svettiga och deras sovrumsfönster vågar jag inte ha öppet för det krävs ju bara några hojtande snorungar eller en moppe, så vaknar de eftersom deras rum ligger mot vägen.

Debattsidan i lokaltidningen innehöll en hel del dravel idag, bl a två kristdemokrater som talar sig varma för kollektivtrafiken samtidigt som de förespråkar ett lokalt SL-kort för kommunen. Och vart ska man åka då??? Det är väl okej för skolungdomen som pendlar ut i buskarna med bussarna som är anpassade efter deras skoltider, men de allra flesta som pendlar med kollektivtrafiken är ju tvungna att ta bilen till en pendlarparkering för att sedan fortsätta med buss in mot folktätare delar av länet. På vilket vis blir dessa behjälpta av ett lokalt SL-kort för kommunen? I samma artikel dravlar de två gubbarna på om att det är orimligt att man ska behöva olika kort och biljetter för att kunna pendla till Uppsala och förespråkar helt plötsligt ett storregionalt kollektivtrafikkort/taxa. Hm, är det inte bäst att börja med att ha ETT kort inom samma län? Sen är det där med Uppsalapendlingen jättelarvigt. Pendlade själv ett tag till Uppsala och fick då köpa ett specialkort som bara gällde på linjen Norrtälje-Uppsala. Förutom detta hade jag ett SL-kort som jag använde när jag åkte inom länet. Men när jag skulle åka från Uppsala direkt till Stockholm, då hjälpte det inte. Jag fick betala tågresan för inget av korten gällde. Det hade gått att åka på korten om jag åkt buss till Märsta och bytt till pendeln, men det hade tagit betydligt längre tid. Löjligt, löjligt. Självklart går dessa petitesser att sköta smidigare så att människor väljer att färdas kollektivt. Men ett lokalt SL-kort för kommunen ger ingen effekt - kommunarrest hade vi kallat det när jag var tonåring.

En annan artikel jämför fastighetsskatten med lobotomi och att återinföra densamma skulle vara ungefär som att börja lobotomera folk igen. Pust, var får en del allt från? Fastighetsskatt är inget unikt för Sverige, vad jag förstår har den dessutom varit relativt låg i vårt land. Jag skulle då hellre betala fastighetsskatt än att bli lobotomerad. Och nu vågar jag inte skriva mer om det för då riskerar det att bli nasty...

Ledaren tycker det är dags att sänka skatten i kommunen. Jojo, med normalgrupper på 20 barn per tre vuxna på dagis och små skolor som ständigt hotas av nedläggning. Nedskärningar inom demokratin och långa köer till äldreboenden. Lägg av! Sänka skatten?

Lilltjejen skulle med dagis och titta på djur idag. Jag talade inte om att hon var livrädd för djur eftersom jag tänkte att det kanske gått över. Det hade det inte. Personalen var förbluffad hur hon kunde vara så rädd för gäss, t o m på långt avstånd. Till sist hade de fått henne att titta på kaninerna utan att skrika. Tyckte det var lite kul eftersom de satt upp ett foto på henne i tamburen då hon lyfter upp en vinbergssnäcka och visar för kompisarna. Texten talar om att hon är modig som vågar ta i snäckan. Som om den vore farlig. en gås är nog bra mycket bitskare än en snigel. Men vi vuxna lägger lätt våra värderingar väl tillgängliga för barnen. Min dotter är inte rädd för sniglar, skalbaggar och myror. Hon är rädd för katter, hundar, hästar och gäss. Rätt naturligt om man tänker efter.

Jag tvättade två maskiner tvätt, fikade och satte mig ner för att skriva på artikeln som ska vara klar den trettonde. Det blev en rad. En rubrik. Hoppas nu inte den som gav mig uppdraget läser detta och blir skraj. Det kommer nog mer en annan dag. Speciellt eftersom jag ska jobba hela helgen och suga in inspiration. En och annan tanke finns på plats, gäller ju bara att få ner dem på rad.

Bäddade rent sängarna, hängde tvätt, köpte blöjor och hämtade barnen. Åkte till en väninna för att fika och blev bjuden på köttbullar och makaroner, så slapp man laga mat också. Topp. Vi diskuterade hur det kan komma sig att män har högre lön i alla yrken, såväl kvinnodominerade som mansdominerade. Det är ju t ex så att män som tar jobb inom barnomsorgen ofta får högre lön än sina kvinnliga medarbetare för att man så gärna vill ha dem dit. Jag minns när jag började på ett fritidsledarjobb samtidigt som en manlig kollega. Vi var alltså båda nya, han hade jobbat inom pappersindustrin i hela sitt liv och jag hade jobbat några år inom barnomsorgen (det var ju typ hela mitt liv på den tiden). Han fick högre lön än jag för man ville ju så gärna ha en man. Dessutom fick han senare ha kvar sin tjänst när de minskade ner antalet fritidsledare och jag fick gå. Så mycket för LAS och hela den biten. Dessutom är det ju till och med så att manliga gynekologer har högre lön än kvinnliga fast jag kan nästan slå mig i backen på att det är högre efterfrågan på kvinnliga. Men de är ju så svåra att få tag på. Tacka sjutton för det, de har väl slutat p g a dålig lön... Nu undrade jag och min väninna vad jämställdhetsbonus innebär; innebär det att mannen ska få mer betalt för att ta hand om de gemensamma barnen eller??? Måste nog läsa på där, men börjar bli trött på detta ständiga daltande med männen.

Ni har väl hört de stackars frånskilda männen som inte får några bidrag? Medan kvinnan får massor, hon skor sig på bidrag... Sen frågar man mannen, har du barnen någonting då? Nej, men jag måste väl överleva jag också, svarar han då. Han tror alltså på allvar att bidragen är till den vuxne. Men den tiden då mannen fick betala underhåll till den frånskilda kvinnan är förbi. Alla män som läser den här bloggen (om det finns några kvar): Underhållsbidrag är till barnen, era gemensamma barn som du säkert vill ska ha det bra. Det är uträknat hur mycket ett barn behöver och så delar man det på mamman och pappan, ca 1200 per barn/månad tror jag det är. Bostadsbidrag får man för att kunna ha en bostad där barnen får plats, era gemensamma barn som du säkert inte vill ska trängas i en garderob. Barnbidragen är också till barnen, era gemensamma barn som säkert inte äter så mycket när de är små, men de behöver blöjor, cyklar, datorer, skolresor, kläder, sängar, bilstolar, fritidsaktiviteter och skjuts och mycket mer och det vill du väl inte att era gemensamma barn ska stå utanför? Det var en kort sammanfattning för de som inte hajjat det där riktigt än. Mamman, kvinnan, lever sedan på inkomst från arbete, studiestöd eller kanske sjukpension som vilken man som helst.

Hemma till Bolibompa med två trötta och nöjda tjejer. Vid sju lyxade vi till det med svenska jordgubbar och mjölk innan det var pyjamasdags. Läste "Allra käraste syster" och fyraåringen undrade varför den ena systern inte fick bo med sina föräldrar. Hm. Jag somnade fyra gånger medan jag sjöng vaggvisor och när jag vaknade igen så sov båda tjejerna gott, svettigt, men gott. Klockan var bara tio över åtta. skönt då kan jag söka jobb ikväll då. Om jag orkar. och dricka te. Och se nyheterna. Undrar just om det hänt något i världen.

Inga kommentarer: