fredag 10 augusti 2007

Det har regnat på oss, PMS och strandstädning

Tena Snigel, hur mår du? Jojo, lite PMS bara, annars är det finfint i vätan. 25 mm på en knapp timma och just då befann vi oss nyligen nedkomna till parken med tunga picknickväskan och ingen bil. Det blev rush genom stan och in på ett fuktigt, varmt fik med blöta, griniga ungar. Inte alls som vi tänkt oss med fritt spring i parken och lugn fika för mammor och mostrar.

PMS-kärring.


Morgonen var inte heller någon höjdare, eller förmiddagen kanske det heter. Mamman hade PMS och var klibbig över hela kroppen, försökte göra pannkakor och som vanligt när det görs försök i den konsten och skrek och grät barnen hela tiden. När vi äntligen kom utanför dörren lättade irritationen något, och man kanske till och med borde skratta när man tänker på hur folk som stod under tak tog upp sina videokameror och började filma när vi gick förbi, alldeles dyngsura, på stan. Hade torra byxor och koftor till barnen under vagnen och en kofta till mig själv, men det blev till att fika i blöta byxor vilket min kropp inte gillar. Går knappt att beskriva känslan att äntligen få på sig torra byxor när vi kom hem sedan. Och då tittade nästan solen fram när vi slappade på filten i trädgården och innan Bolibompa började hade barnen hunnit bada i bassängen en omgång också.



Vi åt pannkakorna jag stekt till utflykten till middag istället för att grilla kycklingfiléer som jag planerat. Nu åker de in i frysen för imorgon är vi bjudna på middag hos en gammal kompis. Efter visningen på stugan. Spänning, spänning.
Igår tillbringade vi precis hela dagen på en av tätortens badplatser. Från början var vi ensamma med skräpet (som visst aldrig någon städar undan), men framåt eftermiddagen fylldes stranden på av glada badare och sol. Men glasskiosken öppnades inte (sur min). Har märkt det på fler badplatser den här sommaren, att man öppnar kiosken lite efter eget tycke, vilket inte är så kul om man räknar med att kunna köpa något. Det fanns lyse på toaletterna igår dock, till skillnad från sist, men ingen toalettpapper. Som tur är så är man småbarnsmamma och har servetter i väskan när barnet vill bajsa. annars är det ju liksom bara att åka hem.

Några badgäster smittade varandra och städade stranden ska jag tala om. Det var ett gott initiativ, men oerhört tråkigt att detta inte sköts av någon regelbundet. Jag minns att jag vikarierade ett par veckor som strandstädare i unga år. Då gick man dit tidigt på morgonen och rensade stranden från glasspapper, bananskal, fågelbajs mm, men sånt anser sig väl inte kommunen ha råd med längre.
Stängd glasskiosk
Annars kunde ju strandstädare vara ett jobb för mig. Barnen kunde bada under tiden så skulle jag spara in dagisavgifter. Skämt åsido, jag verkar inte ens kunna få jobb som piga. Bittert. Men med några svenskalektioner så kanske`...? Arbetslösheten är lägre än någonsin. En väninna till mig som sedan flera år tillbaka arbetat som personlig assistent skulle nu köpa en dator på avbetalning för att kunna söka jobb varje dag hemma. Jag undrar bara vilka jobb hon ska söka, finns det nåt enstaka i veckan så är jag nöjd (inte nöjd alltså, absolut inte nöjd, snarare desperat).
Nu ska jag sova, PMS tröttar, en vecka kvar av föräldrarledigheten. Sen börjar jakten på timmar, skräcken att missa ett enda SMS med tio sekunder. Bäst att passa på att vila.

Inga kommentarer: