onsdag 8 augusti 2007

Jorden är platt - en bra kommentar till det mesta

Jajaja, som jag tidigare skrivit i bloggen, så är jorden platt. Det säger sig självt. Annars skulle vi ramla av. Men lite konstigt är det när de publicerar den kommentaren i lokaltidningen och plockar bort namnet på insändarskribenten jag adresserar kommentaren till! Lite konstigt blir det. Ingen kan ju fatta vad jag menar. Men iofs skulle kommentaren kunna vara riktad till vilken urbota dum insändare eller debattartikel som helst i tidningen. Det har ju publicerats en del såna på senare tid.
T ex Tommy Eriksson med två hem och medlem av skattebetalarnas förening och hans envisa försvarande av orättvisa. Han anser att i länder där resurser fördelas lika stagnerar ekonomin och befolkningen får dela på fattigdomen, men han nämner aldrig några exempel på vilka länder han menar. (För jag menar, om han t ex menar Kuba, så beror ju fattigdomen där inte på att resurserna delas lika utan på att USA driver en handelsbojkott mot landet sedan årtionden tillbaka som gör att det råder brist på det mesta). Tommy Eriksson skriver också att skattebetalarnas förening anser att skattemedel ska användas på ett ansvarsfullare sätt, men jag har aldrig hört någon från denna förening ifrågasätta subventionering av hjälp i hemmet till friska människor. (För jag menar, att det inte är något som vi solidariskt ska finansiera.)
Jag skulle också kunna ha kommenterat vilken ledarspalt som helst av sommarens vikarierande ledarskribent Lars Nyborg eller dagens ledare av ordinarie Reidar Carlsson där han menar att skatten på koldioxid och andra miljöfarliga utsläpp har som syfte att skapa fler jobb. Jorden är platt.
Men nu var kommentaren till Lennart Flyborg som förra veckan just vaknat efter ca 20 års sömn och menade att klimatförändringarna inte är orsakade av människan utan naturliga och att allt annat är vänsterpropaganda. Det var honom jag ville kommentera med den stående sanningen att jorden är platt. Men jag får väl skriva en hel debattartikel i ämnet så att det framgår. Annars tror väl folk att jag gått in i väggen och har små fåglar sjungande i öronen. Eller, vilket iofs är sant, är uppvuxen med Staffan Westerberg (jorden är platt som en pannkaka).
Sen skriver en insändarskribent som är trött på gnabbet för och emot subventioneringen av hushållsnära tjänster att städhjälp handlar om prioritering av tid och pengar och att vi ska sluta lägga oss i vad andra gör med sina liv. Det måste väl betyda att den som skrivit är emot att staten lägger sig i och uppmuntrar anlitandet av dessa tjänster genom skattesubventionering?
Annars har jag mest varit hemma idag. Nya (sen ett par veckor) grannen tog kontakt och ville bli aktiv i partiet. Såna grannar gillar vi. Lovade återkomma efter första styrelsemötet med upplägg av höstens program nu på lördag.
Det var jättevarmt i morse och barnen fick bada i bassängen eftersom jag lämnat in bilen, men så fort jag tänt grillen för att grilla en enklare lunch så började det droppa från himlen och sen kunde man inte riktigt lita på vädret förrän framåt kvällen då det blev fint igen. Och temperaturen på ca 22 grader höll i sig hela dagen.

3 kommentarer:

Krassman sa...

Den där Tommy alltså, vilken trasig människa han måste vara. Har sett alla hans inlägg men får en sådan kosntig smak i munnen så fort jag börjar läsa hans föraktfulla texter i KO-bladet. Har ni fått kallelse till den 16:e klockan 18.00?

Catarina sa...

Jag har fått kallelse och jag kommer, men Amelia har DS möte just den dagen. Hon ska delta i cirkeln dock.

Lars Nyborg sa...

Tack. Det värmer att jag lyckats få dig att vilja kommentera samtliga av mina ledare, bättre betyg kunde jag inte ha fått.

Hälsningar Lars Nyborg