fredag 24 augusti 2007

Ledig (`?) dag, kontraktskrivning och BVC

Runt halv sex i morse gick jag in och lade mig bredvid Liten för att få henne att somna om, men det var inte lätt eftersom hon nöp mig i halsen och sparkade hela tiden. Själv vaknade jag mer och mer och kände att jag bara måste besöka toaletten snart. Vid sex lyckades jag smita, puh, och gick efter toalettbesöket och lade mig i min säng, men där fick jag inte ligga länge förrän Liten upptäckt att jag smitit. Nu tog jag henne till min säng där hon fortsatte med sitt nypande och sparkande, upptäckte pappa och hade svårt att koppla av. Plötsligt ser vi skuggan av Storasyster i dörren, men hon vill inte stiga fram.
Efter den här veckan vet jag direkt vad det är frågan om. Det är tredje gången hon kissar i sängen och hon vill absolut inte att pappa ska veta. Jag säger åt henne att ta av sig pyjamasen och komma och lägga sig i vår säng. Strax före sju blir vi tvungna att stiga upp, stoppa tvättmaskinen full (finns massor av tvätt som inte hunnit bli tvättat eftersom vi varit borta och korgen har fyllts på snabbt av skrymmande täcken och kuddar).
Plockar rent på leksaker i ungarnas rum (som att jag tänkte dammsuga liksom), diskar gårdagens disk, plockar ihop tidningsinsamlingsmaterial, byter blöja, gör välling, hänger tvätt, plockar in tvätt, klär på barnen (och mig själv) gör frukost. Kvart över tio är vi på BVC. Liten väger nu 13 570 gram och är 86,2 cm lång. Hon är ett stort barn, precis som sin syster. Pappan och Mamman är inte alls så stora. Hon klarar alla uppgifter med glans och vi fortsätter till Folksam för att prata reseförsäkring och fritidshusförsäkring. Storasyster är sur för att dagis har stängt. Hon är också sur för att alla hennes kompisar går i skolan.
Åker och fikar hos en kompis, men det är så varmt och hon pratar i telefon hela tiden. Åker till stranden. Kompis kommer efter. Massor av ouppfostrade skolbarn som tydligen är där med vuxna även om det inte märks. Innan vi har satt oss ner har jag fått en boll på mig två gånger och ryter till som värsta Häxan Surtant. Jag svettas så kroppen håller på att klibba ihop och huvudet dunkar. Måste vara övergångsåldern. En gång blir Liten nerstänkt rejält av en snorunge som stänker vilt omkring sig och en gång sprutar en unge ner henne med en vattenflaska. Surtanten är i explosionsläge. Som tur är avlägsnar sig skolklassen (alltså ungarna är i 12årsåldern) innan något hemskt händer. Jag slår vad om att det var en sån där friskola där eleverna tar eget ansvar... fördomar? kanske, men det hade varit intressant att veta.
Kompisen erbjuder sig (inte ont anande) att ta hand om mina barn på stranden medan jag åker ner på stan och skriver kontrakt på stugan. Liten sov när jag åkte, men vaknade kort efter på ett uruselt humör (som tur är gick det snabbt över). Och att skriva kontrakt med en pratglad, informativ, regisserande 80årig man går inte på en pisskvart. Nu vet jag att möblerna i sovrummet är inköpta av hans föräldrar när de förlovade sig, att vi har en aluminiumbåt, att stegarna hänger bakom boden och mycket mycket mer. På måndag ska vi ses ute vid stugan så att han kan visa mig lite mer. Tillträdesdag blir först efter semestern (nästan så man längtar tills man kommer hem).
Rush rush, hämta barnen på stranden, hem, stresslaga mat idag igen. Lax med kokosmjölk och morötter och quinoa. Kaffe. Moppa och torka golv i kök och hall, bada barnen, tvätta storasysters hår, ta in tvätten, diska, natta barnen, betala räkningar och nu ska jag gå och baka muffins. Imorgon kommer sambons barn och barnbarn och vi ska grilla och på söndag har jag fika och barnklädesbjudning så så, jag får avsluta nu. Hinner söka jobb i helgen (sökte två igår också). natt.

Inga kommentarer: