torsdag 16 augusti 2007

Fjärravlästa elmätare, bakning mm

Så har man idag fått bekräftat att det inte bara är jag som läser lokaltidningen (som alla vet som följer den här bloggen), någon på tidningen läser uppenbarligen min blogg också för idag fanns delar av måndagens blogg citerade i tidningen. Jag såg det inte själv utan blev upplyst av oppositionsrådet vid en studiecirkel på kvällen. Konstigt, eftersom citatet var ganska stort och befann sig på den sidan jag noggrannast studerar (debattsidan). Jag vill dock understryka att det jag skrev om pappers avd 68s lokal inte var menat som någonting illa och även om tidningen tyckte att jämförelsen med partihögkvarteret i Havanna var intressant så tycker jag att jag gjort betydligt intressantare jämförelser på den här bloggen genom tiderna.

Jag ska skriva lite mer om fjärravlästa elmätare idag. Förra våren installerades sådana hos oss. Själv bor jag ju lite konstigt och har inte bara en varmvattenberedare som måste stängas av när man tvättar utan även två elabonnemang och således två elmätare. När elmätarna byttes ställdes de om till noll. Jag var helt övertygad om att nu kommer elräkningarna att stämma exakt och inte längre bygga på beräknade ställningar. Det var ju det de sa när de installerade dem. Då skulle man alltså direkt kunna se effekten av att tvätta mindre, stänga av alla apparater i Standby-läge, sänka värmen etc.

Min ena elmätare servar den delen av lägenheten där alla elslukande apparater finns; tvättmaskin, varmvattenberedare, kyl, frys, spis, tv, mikro, fem element och antagligen mm. Den andra mätare servar två sovrum och en extra toalett där datorn används ett par timmar nästan varje kväll och ett eller två element är på under vinterhalvåret. I det proppskåpet har jag skruvat ur alla proppar som uppenbarligen inte går till någonting som vi använder. Jag har också en torktumlare som jag kör ibland på vintern på den mätaren. D v s under sommaren är det bara ett par timmars datoranvändande per dag som går på den mätaren.


Trots detta blev den räkningen dyrare än den andra sist. Och den kostar lika mycket varje månad året om trots att jag inte har värmen på på sommaren. Den andra räkningen kostar ca 1500 kronor mer per månad på vintern. Jag kontrollerade då mätarna och upptäckte att den beräknade (!) mätarställningen på Elverket i Vallentunas räkningar inte alls stämde med siffrorna på mätarna och vid ett telefonsamtal visade det sig att Norrtälje Energi (som vi betalar väldigt flexibla nätavgifter till) bara skickar mätarställningen en gång per år till elleverantören och de har inte ens anmält att de bytte mätare för snart ett och ett halvt år sedan. Jag ringde naturligtvis Norrtälje energi och ville ha detta åtgärdat, men där hade alla som kunde fixa problemet semester så det gick inte. Så att försöka spara el och ta reda på vad som ger effekt kan vara meget svårt. Det är hög tid för elleverantörerna och nätadministratörerna att erbjuda folket enklare elfakturor som hjälper oss att minska vår elförbrukning och spara pengar och miljö.

Annars har vi bakat äppelpaj och äppelmuffins idag. Äppeltider. Vi har fått jättedåligt med äpplen i år, men lite godsaker ska det nog bli. Det var varmt ute, men regnade på förmiddagen (precis när vi dukat fika ute) och därför blev vi inne nästan hela dagen med griniga barn och grinig mamma som följd. På kvällen blev det uppstart av gemensam miljöstudiecirkel mellan socialdemokrater och vänsterpartister i kommunen och det kan nog komma att te sig intressant i framtiden.
Imorgon ska syrrans ungar vara här eftersom fritids har stängt för planering. Är det fint väder badar vi, annars ska vi batikfärga kläder och lakan. Kul kul. Inga jobb att söka idag heller om man inte vill bli chefssekreterare till nya kommundirektören. Och det finns ett marinbiologjobb i Umeå, kanske jag söker det. Nu får jag nog lägga mig och vila min onda mage en stund. Det är hårt att vara kvinna.

Inga kommentarer: