fredag 17 augusti 2007

elmätare, stränder och batik


Konstigt vad det händer grejor när man bloggar. I morse när vi käkade frukost knackade en kille från Norrtälje energi på dörren. Han skulle läsa av mätarna och ställa allt till rätta. Men han startade samtalet med att säga att inga av de nya mätarna i vårt hus fungerade. Undrar om jag verkligen ska behöva betala elräkningarna då. Men sen blev han förvånad när han såg att jag faktiskt hade antenn på mina mätare, då kanske de funkar... Hallå, vet de inte det efter ett och ett halvt år??? Tar de igen det på nätavgifterna sen då? Det man förlorar på gungorna ni vet...


Sen fortsatte det jättelajban när syrrans dotter (min dotters idol, 2,5 år äldre) kom och vi begav oss till stranden. Förvånades först av att glasskiosken var öppen trots att det blåste ganska mycket och stranden var tom. Blev positivt överraskad av att inte finna glasspapper, fimpar och fågelbajs över hela stranden (avsaknaden av skräp kan möjligtvis skyllas på gårdagens regn, men fåglar bajsar väl i alla väder?). Någon hade städat. När jag senare uppsökte toaletterna förvånades jag åter av att någon var i färd med att städa utrymmena och det fanns både lyse och toalettpapper. Kors i taket.


Men man ska aldrig sluta förvånas för framåt eftermiddagen, exakt 12.17, då tillströmningen till stranden ökade och solen blev intensivare, stängde glasskiosken, bommade igen och såg lika tråkig ut som alla andra dagar jag besökt just den här stranden den här sommaren. Märkligt.


Det var så njutbart på stranden att vi inte lyckades slita oss förrän halv tre trots att jag för andra gången den här sommaren tagit med pålägg och glömt brödet hemma, så att vi blev ordentligt hungriga. Jag, väninnan och sex barn köpte pizza och åkte hem för att äta och batika kläder. Den, enligt förpackningen, djupröda färgen visade sig vara rosa, men ingen grät över det. Istället blev det riktigt lyckat och alla ville göra mer mer mer... Barnens kusin ville sova kvar och så blev det också. Vi fikade och åt äppelpaj och syrran kom förbi med nattsaker till dottern.


Sen fick jag bädda rent i ungarnas sängar för de hade lekt koja därinne och min äldsta hade gömt sig i torktumlaren (hur nu det går till, men det låter livsfarligt). De stora tjejerna lekte medan jag drogade Liten till att sova och sen blev det (som jag befarat) gråt och tandagnisslan hos min äldsta. För det första hade hon varit vaken på tok för länge (nästan till halv tio) och hon var alldeles för uppskruvad och grät redan för att kusinen skulle åka hem nästa dag. Sen ville hon ju ha sin vanliga nattprocedur som jag skippade när vi hade gäster och klockan var sent. Jag läste en bok i soffan, sen fick de gå på toaletten och borsta tänderna. Hon fick sin välling och jag var tvungen att låta sänglampan vara tänd. Tror jag sprang in och ut i en och en halv timma innan de verkade sova båda två, men än har jag inte vågat knäppa av lampan.


Liten ska sova med mig, vilket kan bli kul eftersom hon rullar fortare än ett bowlingklot. Har laddat med kuddar och madrasser runt om. Grannen kom med en flaska vin och jag har tagit två glas nu, vilket faktiskt hjälper lite mot min molande mage. Imorgon ska vi fortsätta med att göra de rosa kläderna blå också, så det är nog bäst att även jag törnar in nu när barnen äntligen spänt av, släppt, vågat sväva in i drömmarnas land.

Inga kommentarer: