tisdag 14 augusti 2007

Vårdnadsbidrag, öppettider inom barnomsorgen och en lång härlig sommar



Ja, då har tydligen Sollentuna kommun blivit tvungna att avbryta sitt banbrytande projekt att "gå före" med att skänka kommunala pengar till föräldrar som är hemma och tar hand om sina egna barn. Och det låter helt rimligt med tanke på det vårt moderate kommunalråd yppade om att betala ut en premie till de som köper miljöbilar; "kommunala medel får inte betalas ut till privatpersoner". Så nu får vi väl verkligen hoppas att också Skattebetalarnas förening tar tag i den här frågan och reder ut vad skattepengar egentligen ska användas till, alltså om man ska använda dem på ett klokt sätt. I Sollentuna kunde man tydligen få ut 7000 per barn (vet inte vilka åldrar dock) och då kan det ju låta som om det kan bli en lönsam affär även för mig som bara har två barn att stanna hemma och låta bli att jobba. Men det var väl inte det som skulle vara lönsamt i Alliansens Sverige?
Under dagen har vi på stranden annars diskuterat de otidsenliga öppethållettiderna inom barnomsorgen. Igen. Vad beror det på att öppettiderna inom barnomsorgen i takt med privatiseringar inom densamma snarare går mot kortare öppethållande än mot längre som resten av samhället gör? Antalet ensamstående verkar ju inte minska och även de som är två kan ha det svårt att påverka sina arbetstider så att det alltid finns någon hemma och kan ta hand om barnen. Vad säger A-kassan om jag hävdar att jag inte kan söka vissa jobb p g a att jag inte kan jobba kvällar och helger (det får vi veta så snart mina föräldrardagar tar slut)? Det finns snart inga arbeten kvar som är förlagda till den gamla s k kontorstiden.
Sen diskuterades det faktum att manlighet enbart är en genetisk defekt, ett forskningsresultat som inte verkar överraska någon. Fick idag veta att man för att vara man dessutom måste kunna ett par riktigt dåliga blondinvitsar och helst tro att de är verklighetsbaserade också...

Så har idag även partidistriktstidningen talat om vilken regnig och kort sommar vi haft och med anledning av detta så har jag klurat ut att denna serie ur dagens lokaltidning egentligen handlar om mig. Och så blir jag glad för det är ju bra att jag är så positiv. Men sen tänker jag att tänk om nästa sommar verkligen blir dålig och så tänker jag att förra sommaren var ju också dålig och då låg jag på stranden hela tiden och så försöker jag göra samma och så är det dåligt väder på riktigt och jag tycker väl inte om att vara på stranden när det är dåligt väder och så blir jag jättebesviken...eller?
Det blev alltså inget möte i Stockholm för mig idag för vädret var på tok för varmt och PMSen hänger fortfarande som ett spöke runt tinningarna även om det var lite bättre idag än igår. Istället låg vi på stranden hela dagen och åkte till en kompis och grillade med alla våra barn på kvällen. Tvärskönt alternativ. Träffade brorsans ex och deras barn på stranden och garvar för mig själv åt hur otroligt lika åsikter och sätt att uttrycka sig de där två fortfarande har. Trots att de är separerade sedan länge. Märkligt.
Sen garvar jag åt äldsta tjejen som ondgjorde sig över att hennes låtsaskompis hade röjt runt i deras sovrum så att det knappt gick att sova där. "Kompisen" måste ha varit väldigt arg på henne och Liten, konstaterade hon, vad nu de kunde ha gjort för att få någon arg... Och sen blev PMSkärringen tyvärr arg på dem på riktigt när de envisades med att inte ligga ner och ens försöka sova trots att Morden i Midsomer snart skulle börja. Till sist somnade Liten och Storasyster fick somna på soffan så att inte Mamman skulle missa hela programmet. Liten fick ligga kvar i dubbelsängen och Mamma fick springa fram och tillbaka och kontrollera att hon låg kvar. I morse flög hon nämligen ur dubbelsängen i sömnen och åsamkade sitt lilla huvud ännu en blåaktig bula.
Idag fanns inga jobb att söka. Och inga nya stugor på Hemnet. Imorgon tror jag att jag badar hela dagen igen. Vilken lång härlig sommar vi ändå fick.

Inga kommentarer: