tisdag 28 augusti 2007

Jobba, stressa, kallt, baka, stressa och förhoppningsvis sova

Hur kan det komma sig att barnen helt plötsligt slutar sova när man börjar jobba? Vet inte hur många gånger jag slets ur mina djupa drömmar och studsade in för att stoppa i napp, trösta liten, lägga vetekudde i mikron och sedan på ben för att lindra växtvärk, hämta vatten, byta kisslakan... ingen ände på eländet. Och sen fick jag Liten i sängen (bättre det än att ligga i hennes hårda säng med tunt täcke) och vips har man stel nacke redan innan man sätter sig i kassan.
Och på ännu en natt med på tok för lite sömn följer superstressig morgon. Tio minuter innan avfärd sprang jag fortfarande runt i pyjamas och försökte få rutinerna att fungera. Vi hade i alla fall krusbärskräm till frukost, som jag kokat igårkväll på krusbären stugsäljaren plockat av åt oss. Jag, Liten och sambon åt. Storasyster får inte i sig annat än välling på morgonen.
Idag fick jag en annan kassa, vänd åt andra hållet som tur var för min axel som faktiskt tog rejäl stryk igår i snabbkassan. Men långa pass på nästan två och en halv timma. Det är tungt när man inte sovit ordentligt. På slutet fick jag stå i självskanningen en stund också och det är betydligt lättare för kroppen. Det är mindre stressigt också. Hela miljön i de vanliga kassorna stressar upp både kassörskor och kunder tror jag. Det piper och plingar och kunderna trängs för att se till att inte varorna blir pressade eller rent av stulna av någon annan kund. Kassaledaren ringde och frågade om jag kunde jobba imorgon och jag (dumskalle) tackar nej för vi har styrelsemöte i fackklubben. Varför skriver jag dumskalle om mig själv? Jo, vi har inte betalt för att gå på fackmöten om vi inte är schemalagda den dagen. Jag ska alltså vara på jobbet utan att få betalt imorgon, istället för att tacka ja till betalt arbete. Begriper jag inte att jag behöver alla pengar jag kan skrapa ihop?
Jobbade till två och det var svinkallt och regnigt ute. Sånt väder som betecknar en dålig sommar (alltså sånt väder har det inte varit i sommar). Jag skulle ha barnen på dagis till fyra eftersom jag hade en del partiarbete att klara av. Ringde några samtal inför helgens överläggningar på kursgården och passade också på att ringa banken (om stuglånet). Försökte också få tag på sotare och gynekolog, men var inte lika framgångsrik på den fronten.
Hämtade ungarna som var trötta och klängiga. Liten ville bli buren hela tiden, men när mamman till sist satte ner henne för att kunna laga mat gick det även bra att sitta i knät på storasyster och gosa. Det gick dock bara en liten stund eftersom Liten nyper rätt hårt i halsen när non gosar...
Vi åt spaghetti med köttfärs och kidneybönor, såg på Bolibompa och sedan bakade vi krusbärspaj av de krusbär som var kvar. Vi hann även smaka den innan Sänggåendecirkusen satte igång. 20.37 sov båda barnen och jag hann bädda rena lakan i storasysters säng, lyfta över dem från dubbelsängen till sina egna sängar samt poppa popcorn i mikron innan Morden i Midsomer började. Förra veckan såg jag det på ett hotellrum i Östersund. Låg bättre i sängen där än i fåtöljen hemma. Usch så mörkt det är ute. Nästan läskigt att se deckare alldeles ensam. Jag hoppas verkligen jag får sova i natt. Styrelsemöte i fackklubben imorgon (obetalt), sen skattenämnd (betalt) och på kvällen studiecirkel i miljöfrågor (om jag inte däckat då). Nej, allvarligt, det är väl inte så att jag däckar, men ungarna har lite jobbigt med omställningen från helt lediga i nio veckor till fullbokade dagar utan fikapauser med mamma, bad och allmänt tråk hemma. Nu söka några jobb och sen kudden.

Inga kommentarer: