onsdag 27 januari 2010

Betongalliansernas tid förbi?

Ja, man får hoppas att man kan tolka framtiden som att det kommer att bli färre betongallianser mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Vi får önska att det spirande rödgröna samarbetet leder till att S och M sakta upphör med sina överenskommelser kring motorvägsbyggen, vattenledningar och andra betongprojekt. Jag förstår att Göran Pettersson, moderat riksdagsledamot, beklagar detta i dagens lokaltidning. Det var ju en slags väg att gå runt blockpolitiken och få igenom pompösa projekt där herrar i M och S-ledningar kunnat få sina namn ihågkomna genom att bygga t ex stora betongbyggnader, vägar och andra storskaliga konstruktioner som tog mer hänsyn till storhet än miljö och långsiktighet. Låt oss hoppas att Moderaterna nu blir det enda kvarvarande betongpartiet, som kanske i något förslag kan få stöd från Folkpartiet, men annars står sig slätt med sina gammeldags lösningar på framtidens utmaningar.
Jag vill också lite snabbt nämna att jag tycker att det är roligt att Pettersson i sin debattartikel även nämner att Lilla Jag deltagit i denna debatt (även om han bara gör det för att tala om hur helt fel jag har). Hittills har ju mina inlägg i energidebatten blivit helt ignorerade från de debatterande männen.

Inga kommentarer: