lördag 23 januari 2010

Lördagmorgon och Julafton

Tänk om en förlossning vore som julafton på riktigt. Alltså, jag har gjort jämförelsen eftersom jag tänker som så att barnen frågar varje dag före jul när det är julafton och vi vuxna svarar "om två veckor" eller "om tre dagar" och det säger dem absolut ingenting, för de har inte det begreppet om tid. Ungefär likadant känns det med en förlossning, för man vet ju inte riktigt när det ska ske. Skillnaden är att på julaftonsmorgon kan man säga till barnen: "Idag är det julafton, idag är den dag ni väntat på och ikväll KOMMER tomten." så är det inte med förlossningar, man vet inte ens på morgonen att ikväll KOMMER bebisen. Idag, när det är beräknad förlossning, hade det varit skönt att kunna tänka så; idag efter Kalle Anka kommer bebisen, hehehe....
Men det blir en dag av nya förberedelser, måste se till att Storasyster är förberedd för att börja på simklubben imorgon även om jag inte skulle vara hemma, packa badkläder och 100 kronor, se till att någon kan ta henne till badhuset och hjälpa henne första gången. På måndagkväll har hon fotboll, kanske lika bra att packa grejorna till det också... Livet ska liksom inte komma i kläm. Antagligen är det dags att köra ännu en tvätt och se till att den blir hängd och invikt i skåpen, skriva ut studiehandledningen och pappren till skolan på måndag. Kanske Storasyster bör läsa tisdagsläxan också, så jag vet att hon gjort det. Det gäller att hela tiden göra nya små tidsutrymmen att kunna sticka iväg.
Länge får man ju inte stanna på förlossningen i alla fall. Jag vet att på privata BB Stockholm är det en natt som gäller för omföderskor. Jag ska föda på Danderyds BB och fick åtminstone förra gången stanna två nätter, dels för att jag inte kom upp på hotellet förrän sent på kvällen, dels för att de inte hann ta alla prover som skulle tas inom en viss tid och tyckte att jag hade lite långt att resa tillbaka för dessa prover och dels för att de hade vetskapen om att jag var ensam vuxen hemma med bebisen och en 3,5åring, då pappan jobbade utomlands just då. Det var en juste inställning tycker jag, men räknar inte med att varken få eller vilja stanna mer än nödvändigt den här gången. Även om det är en skitläcker känsla att vara alldeles allena med en ny människa och sakta sakta lära känna den, så längtar man så att det gör ont efter sina andra barn (det kan förbytas så fort man sen träffar dem, men ändå...)
Storasyster skrek högt hela vägen hem från BB när de hämtade mig och Liten. För att det inte gick att ordna så att hon fick sitta bredvid sin lillasyster. Syrran tänkte sätta av henne på motorvägen och jag längtade tillbaka till BBhotellet. Men det gick över när vi kom hem och ingen har nog älskat sin lillasyster som hon, världens bästa storasyster. Jag längtar efter henne nu med. Hon har sovit borta i natt och visst känns det bra att jag inte var tvungen att åka iväg när hon inte var hemma, jag vill ju att mina barn ska ha varandra när jag inte kan vara med dem.
Okej, hur som helst, jag känner mig redo nu, efter frukosten, när jag plockat färdigt här hemma och packat badkläderna, då vill jag dra, så jag slipper ligga flera dagar framåt i tankarna hela tiden, snart börjar pappan jobba igen och då blir det en massa fler lösningar som ska till. Kom igen, idag är det julafton!!!

Inga kommentarer: