tisdag 5 januari 2010

När nätterna blir långa och kölden sätter in

Japp, idag är det kallt, min termometer visar minus 15 och det blåste när jag stapplade till brevlådan och hämtade tidningen (och gårdagens post). Natten blev lång på något sätt också. Jag kom väl i säng vid elva, men hade lite svårt att somna eftersom jag låg obekvämt och hade ont och en bläckfisk inom mig bara vägrade ligga still och ta det lite lugnt. Konstaterade att timern fungerar och att julgranen slocknade kvart i tolv. Får väl ändra tiderna nu när det snart är vardag igen...
Klockan 12 tyckte jag att jag förnimmade en telefonsignal, måste vara hos grannen, tänkte jag, eller har vi den där signalen på vår hemtelefon? I samma sekund tänkte jag flera tankar; jag har inte stängt av ljudet på mobilen som jag alltid gör och den ligger precis vid sängen, min dotter sover borta och någonting kan ha hänt henne.... Innan jag han besluta mig för att kravla mig ur sängen och kontrollera telefonen så ringer mobilen och då går det undan att ta sig ur sovrummet för att inte väcka Liten. Jo, det är Storasyster som längtar efter mamma och vill hem.
Jag går upp och gör i ordning lite välling, tacksam för att dottern blir hemkörd. Flyttar lite på Liten som förvirrad tittar sig omkring och bäddar ner Storasyster bredvid henne. Så ligger vi där alla tre i dubbelsängen och allt är frid och fröjd..... förutom att Liten nu vaknat till och flyttar sig närmare mig för att nypa mig i halsen. Och att vetekudden inte längre är varm om ryggen. Och att jag måste gå upp på toaletten två gånger. Somnar.
Vid halv två ramlar Storasyster ur sängen och jag gör än en gång ett snabbt upphopp ur sängen för att hjälpa henne upp och bädda om henne igen. Jag går på toaletten igen. Under de kommande 20 minutrarna ropar Storasyster "Mamma, mamma..." i sömnen minst tre gånger.
Klockan fyra har Liten tappat nappen bakom sängen, det går inte att hitta den. Jag går upp och letar i lekrummet efter en annan napp. Går på toaletten. Lägger mig bredvid Liten som åter vill nypa mig i halsen. Känner mig täppt i näsan, gör ont att ligga på alla sidor.
Som sagt, 15 grader kallt och blåst, vet inte om det blir någon skridskoåkning i dag. Känner mig lite trött också. Storasyster sover fortfarande, men jag får väl ta och skaka liv i henne snart. Liten somnade redan vid kvart i åtta igår så hon är pigg som en lärka.
Dagens nyhet i lokaltidningen var att någon dumpat ca 10 kaniner i en soptunna dagen före julafton. Vilka människor det finns. Kanske man skulle ta och förbarma sig över en sån däringa kanin...

Inga kommentarer: