lördag 2 januari 2010

När jag var ett litet ägg....

Nytt år, ny snö, alldeles väldans mycket ny snö, tror det var ca 2,5 dm som jag sopade av bilen när vi skulle åka iväg och pulka idag. Tur man har snälla grannar som hinner skotta framför min dörr innan jag hinner få på mig kläderna på förmiddagen. Fr o m idag har jag också SvD tre månader framöver och det innebär att man har morgontidning även på helgen.Cool. Enligt samma tidning så kommer årets höjdpunkter att bli prinsessbröllop och valet i höst. Jag ser faktiskt mest fram emot den sistnämnda, men jag hittade också vissa andra saker som SvDs reporter tyckte var värt att uppmärksamma. T ex har hon tagit med ett datum i april för Högskoleprovet och ett datum i oktober när Högskoleprovet skrivs(?). Funderar vad man gör på det där datumet i april. I övrigt uppmärksammas också den efterlängtade nolltoleransen mot sjöfylla och avskaffandet av allmän värnplikt. Trycket är också stort på ett nytt Klimatmöte i maj och det skulle ju kunna vara större än både riksdagsval i Sverige och prinsessbröllop kan man tycka. Om man nu skulle kunna lyckas ena sig om något vill säga.
Själv tycker jag givetvis att den största händelsen i år kommer att ske redan nu i januari när ett nytt litet liv ska börja spira här hemma. En ny liten tjej som ska kastas in i den här ojämlika världen och försöka förändra den. Någon gång kommer någon att lyckas. Det måste vara min övertygelse. Idag sa Liten "Mamma, när jag var ett ägg, då visste jag inte att det fanns flera starka tjejer, men det finns Pippi, Liten, Mamma och Storasyster." Man är ju lite stolt att bli omnämnd där trots att man mest gnäller och har ont och är trött....
Mycket roligt har man fått höra under denna Mammabarnhelg, tja, vi har ju många såna, men den här är speciell eftersom mamman lagt tentan på is och leker med barnen mest hela dagarna. Vi har åkt pulka, kört bilbana, sett på film, ätit gott, ätit godis, frukt och efterrätt, sovit länge och haft det allmänt toppen. Mamman är dock lite för trött för att riktigt orka, men ser ändå detta som en investering inför den tid då de "stora" tjejerna kanske får ta ett myrkliv tillbaka för sin lillasyster. Imorgon ska vi nog baka lite, när vi varit ute i snön och snurrat en stund, och mer bilbanerace är utlovat. På måndag måste mamman återuppta tentaarbetet och vara lite tråkig igen. Och ta tag i städningen. Och packa BBväskan, det stod visst på nån sajt att detta skulle göras denna vecka... minns inte ens vad som ska vara i, men det kanske man också kan hitta på nätet. Nu dags att vila inför en lång lekdag till...

Inga kommentarer: