söndag 3 januari 2010

Vill vi vinter?

Vintern är inte min favoritsäsong, det är jobbigt att klä på sig, jobbigt att röra sig, det är mörkt och man är allmänt trött. Men nu har vi en jättefin vinter med mycket snö och lite sol emellanåt. Barnen, det är ju mest dem man pratar om när man pratar snö och vinter, kan vara ute och åka pulka, bygga i snön, åka skridskor eller skidor. Och till råga på allt kom snön och kylan lagom till jullovet. Borde ju inte finnas ett dugg att klaga på.
Men jag kan konstatera att under de timmar vi tillbringar utomhus varje dag så ser vi knappt några andra barn, nåt enstaka, men inte många. De människor man ser är främst vuxna som promenerar sina hundar. Och i SvD idag står det att "den kalla vintern" har fått folk att rusa till resebyråerna och beställa resor till solen. Fattar ingenting jag. Först är det sånt gnäll att det aldrig är nån snö, att vintrarna inte är sig lika längre etc. och sen när snön kommer då rusar folk och köper en resa utomlands för att slippa snön. Först har de gått ett par månader och klagat på klimatförändringar som gör att det inte kommer nån snö och sen när snön kommer så beror det också på klimatförändringar......eh?
Nu har jag ju redan deklarerat att vinter inte är min årstid, så jag tycker jag har rätt att gnälla lite emellanåt, men det är ju inte nu man helst åker utomlands. Det är ju i det gråa ogenomkomliga oktober-november man vill härífrån. Nu har det vänt, det är kallt och en massa snö och jag tycker det räcker nu, men det är också så att det blir ljusare och ljusare. Vi går mot en ljusare och varmare framtid och det gör väl att man faktiskt kan njuta lite av det vackra. Även om det är besvärligt med kläder och skottning och höga elräkningar...

Inga kommentarer: