fredag 8 januari 2010

Oroar mig lite över var valfriheten burit mig den här vintern

Förra vintern var det kallt i flera veckor, nästan två månader skulle jag vilja påstå, och jag hade bundit mitt elpris på ett pris som kändes alldeles för högt. Så när det nu var dags igen i höstas så gjorde jag min plikt och gick in på elskling.se och sökte på vilket alternativ som skulle bli billigast för mig. Det visade sig att det skulle vara bäst att byta från Elverket i Vallentuna som jag haft i flera år (efter tips i kvällstidning) och välja att binda priset i tre månader vid ett bolag i Göteborg.
Jag är ju en oerhört trogen person som har svårt att byta leverantör av vad det än gäller, har jag en SonyEricssontelefon så har jag, kör jag Renault så gör jag det osv. , jag byter inte om det inte är stickande dumt att hålla fast vid det gamla. Jag beslutade mig i alla fall för att haka på det här, eftersom det var så dyrt med elen förra vintern. Letade rätt på alla möjliga koder och förbrukningar (jag har ju, som den som följer denna blogg vet, tre elabonnemang, så det blir lite pyssel) och postade iväg det hela med tanken att jag kan ju alltid byta tillbaka om tre månader.
Avtalet skulle börja gälla 1/10. Tyvärr hade jag glömt koppla förbrukningssiffran till abonnentkoden och fick tillbaka min anmälan. Nu hade jag slängt lappen med siffrorna och orkade helt enkelt inte leta rätt på dem igen, så jag tänkte att jag är väl kvar vid Elverket i Vallentuna till rörligt elpris så länge, det blir säkert billigare. Jag har ju alltid haft bundet elpris, så varför inte testa rörligt nu på en gång? Jag har ju rörlig ränta på banklånet också...hahaha...
När jag nu läser i dagstidningarna om elchocker och dagspriser som stigit 600% får jag naturligtvis stora skälvan. Och jag som haft fönstret på glänt för att ha motorvärmare på bilen i natt också....hu, och varmt och skönt är det inne, kanske måste dra ner lite? Ändå har jag ju inte fått igång bilen. Nu har den stått i en halv vecka och jag som inte kan ta mig någonstans till fots. Med vänner och syskon har det ju ordnat sig ändå, men idag måste jag ha igång den, känns lite tryggare. Och på måndag är det inte bara skola för Storasyster utan även dagis för Liten och skola för mamman, så då gäller det att man kan ta sig runt stan. shit, mina händer ser ut som prinskorvar, jag vilar dem lite tror jag.

Inga kommentarer: