torsdag 26 februari 2009

Försäkringskassan

Nu ska jag bara blogga lite och sen duscha och sen sova mina fem timmar. Börjar bli standard. Först hade jag tänkt åka ut till landet efter jobbet imorgon eftersom jag slutar tidigt, men sen kom jag på att elementet gick sönder sist och att vi måste ha ett nytt element innan vi åker ut igen och det kändes liksom inte ett dugg "på" att gå och köpa ett element efter att ha svettat sig igenom födelsedagsfirande och räkningar.
Tacksamt har jag dock noterat att jag inte fått ett öre från försäkringskassan för mina nästan två veckors vab än. Jo, det hade varit tacknämligt att ha dem till hands då det var dags att betala räkningarna, men jag är ju glad att jag ändå har dem att se fram emot...
Försäkringskassan har ju, som vi alla säkert läst om, stora problem att hinna med sina utbetalningar. Nya datasystem och felprioriteringar verkar ha slagit hål i hela systemet. Till exempel är det ju så att eftersom man trodde att så väldigt många livnärde sig på att VABBA så införde man ett system där förskolan/skolan måste intyga att barnet inte varit där under tiden föräldern vabbat.
Detta innebär att FK måste skicka ut en blankett till alla föräldrar varje gång de anmäler vab. Blanketten ska sedan fyllas i av föräldern och lämnas till förskolan/skolan. Där ska någon personal kontrollera i loggarna att barnet varit frånvarande och sen ska (åtminstone på vårt jobb) personalen på avdelningen lämna blanketten till platsansvarig, som ska skriva under. Blankétten ska sedan återlämnas till föräldern som ska komma ihåg att lägga den på lådan. Sen måste någon på FK ta emot blanketten, kontrollera att den överensstämmer med anmäla och bokföra den innan de kan betala ut några pengar.
Vilket jobb! Bara för att man trodde att några kanske fuskade... Och sen visar det sig att det är lika lätt att fuska ändå. Föräldern får ju tillbaka blanketten underskriven och kan hur enkelt som helst ändra uppgifterna innan han/hon skickar tillbaka den till FK. Och därför måste ju FK fortsätta ringa runt till förskolorna/skolorna och dubbelchecka om barnet verkligen var frånvarande den tid som föräldern rapporterat in. Detta för att kontrollera futtpengar som betalas ut till en skara där 99,5% är helt uppriktiga.
Istället borde man kanske koncentrera sig på fusk(medvetet eller omedvetet) bland våra företagare. Skattefusk, svartarbete och dyl sprider sig som löpeld runt landet. Ibland helt medvetet, ibland p g a att människor som inte har en aning om regler och lagar känner sig manade att starta eget, ibland t o m tvingade. Där finns säkert mycket mer pengar att hämta än bland vabbande´, förtvivlade småbarnsföräldrar som inget annat vill än att deras barn ska bli friska så att de kan gå och jobba igen.

Inga kommentarer: