Snart kommer Tiohundra att införa kundval inom hemtjänsten. Det betyder att äldre i behov av hemtjänst ska kunna välja vilket företag som de vill ska utföra hemtjänsten, d v s i vilken privat ficka den äldre vill lägga skattepengarna.
Det är ett märkligt grepp att ta till inom Tiohundranämnden, som ju är skapad just för att skapa och fördjupa samverkan i syfte att förbättra för vårdtagare, men också för att skapa en effektivare och billigare organisation. Nu blir det konkurrens istället. Och vilken samhällsekonomisk vinst görs egentligen på det hela?
Norrtälje kommun säger sig vara en ekokommun, men när man privatiserar hemtjänst, skola och förskola, gör man någonsin miljökonsekvensbeskrivningar?
I Uppsala, som nyligen infört kundval inom hemtjänsten, kan man konstatera att två enskilda hemtjänstbrukares val har lett till att 14 nya mil i bilresor utförs varje dag. Det ger 28 kg extra koldioxidutsläpp varje dag. Allt enligt senaste numret av Kommunalarbetaren http://www.ka.se/index.cfm?c=86185. Och samtidigt som hemtjänsten utökar sina koldioxidutsläpp jobbar kommunen på andra sidan för att samordna varutransporter och minska koldioxidutsläpp. Låter lite som att man går åt olika håll.
Magnus Nilsson på Naturskyddsföreningen bekräftar också i Kommunalarbetarens artikel det som jag länge talat om, skolvalen och de ökande antalet friskolor leder till mer trafik, ökade koldioxidutsläpp och sämre trafiksäkerhet runt skolorna. Hur mycket får egentligen den s k valfriheten kosta? Hur mycket val har vi kvar när vi kört slut på vår enda planet?
1 kommentar:
Intressanr vinkling på "valfrihets"-politiken!
I ett drömscenario skulle samtliga underlag till fullmäktige innehålla klass-, jämställdhets-, miljö- och folkhälsoanalyser. Shit, va underbart att vara beslutsfattare då :-) Ja, visserligen gör ju vi med hjärta och hjärna på rätt ställe de konsekvensanalyserna ändå... men jag tänker på de andra alltså.. eftersom de inte lyssnar på oss ;-)
Skicka en kommentar