tisdag 24 februari 2009

Back in business

Tillbaka på jobbet igen, blir långa glapp när man drygar ut veckan med helg, föräldrarledigt och VAB. Ändå kändes ledigheten så kort, jag hann ju ingenting, baka, handla presenter, städa, kaffe, mat, gäster, städa igen, pulkåkning, tjata på barnen, fullmäktige, städa och så är det liksom dags att jobba igen och jag har ju inte städat färdigt. Det ligger tvätt överallt, leksaker och diskhon blir liksom aldrig tom.
På jobbet tyckte kamraterna att jag skulle ta chansen och hoppa på förskolelärarutbildningen om det finns möjlighet. Själv börjar jag också gilla idén. Jag gör plus och minuslistor. Minus= Utbildningen har redan börjat och jag kommer att bli tvungen att läsa in en kurs i efterhand. Det är alltid strul med CSN i början och man kan inte vara säker på när man får sina pengar. Jag får mer studielån (ännu mer alltså). Egentligen har jag väl redan ett välfyllt veckoschema. Plus= Jag får mer insikt i mitt arbete. Jag får bättre valmöjligheter på arbetsmarknaden och förhoppningsvis möjlighet att kräva högre lön. Jag får lära mig nya saker. Jag kan spara föräldrardagar. Jag utvecklas och en dag kanske jag arbetar inom skolan som jag egentligen tänkt ända sen jag var liten.
Idag var det några anställda på jobbet som satte upp en teater för barnen (Rödluvan). Våra barn är ju rätt små och var väl egentligen mer intresserade av akvariet i lekhallen. Vi fick soppa till lunch och semla till mellis. Men ingen mandelmassa i semlan för mandlar har starka allergener så det blev någon söt gegga med havregryn i istället.
Storasyster var hos en kompis hela dagen och när jag hämtat Liten åkte vi dit och blev bjudna på middag, kyckling, pasta, broccoli och fetaost, ett recept från ICAbladet som lät sig smakas. Och efteråt fick vi semlor som barnen bakat tidigare på dagen. Med mandelmassa. Gott.
Vi kom hem strax efter sju och hela familjen var så lagom trötta. Barnen grät redan i bilen, så det blev pyjamasar och bokläsning meddetsamma. Och inte orkade mamman städa sen. Måste ta fram kläder till imorgon, måste plocka fram, plocka bort, sätta igång diskmaskinen. Läsa posten. Ska man betala räkningar snart? Vågar inte ens kolla lönespecen efter allt vabbande.
Imorgon är min långlånga dag, lämnar barnen strax före sju och hämtar dem strax efter 18. Men förhoppningsvis kan jag gå lite tidigare på torsdag och lämna Storasyster på bio. Nu ska jag stänga av diskmaskinen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Puh, vilket jobb att vara småbarnsföräld, ofta ensam förälder, jobba heltid OCH pendla!!
Förskolelärare måste ge fler valmöjligheter, tex jobb i Norrtälje o kanske på skolan som du vill. Men jag förstår att det är tufft att plugga med två småbarn.