fredag 20 februari 2009

Redo för födelsedag?

Jo, Liten var dålig i magen igår, men jag lade inte så stor vikt vid det. Jag menar, hon stoppar ju i sig allt möjligt, snö och grus och skit. Sen har hon helt enkelt en ganska lös mage. men det luktade inte rosor, det gjorde det inte.
Hur som helst var hon pigg i morse och vinkade glatt när jag lämnade henne på dagis. I bilen upp till skolan fick jag dock ett sämre besked. Storasyster meddelade att hon hade ont i magen och inte kunde gå till skolan. Den ungen är liksom aldrig sjuk så man måste ta henne på största allvar. Ändå försökte jag med både det ena och det andra, kanske åka hem och bajsa och sen till skolan? Kanske åka med mamma till jobbet (studiedag idag) med löfte om att åka hem direkt om hon kände sig sämre? Nej, hon ville bara vara hemma.
Så det var bara att hämta på dagis igen (och där fick jag veta att Liten haft ont i magen hela dagen igår också), åka hem, sätta på en film och tro att man skulle vara effektiv. Men det är svårt när man är inställd på något helt annat. Och barnen var pigga, Liten var dålig i magen, men behövde inte akut på toaletten hela tiden. Storasyster hade ett race på förmiddagen, men sen verkade även hennes mage lugna ned sig.
Den tappra mamman (som ju avskyr att handla) tog med sig sina sjuka barn både till Rusta och ÖB för att försöka slutföra inköpen inför helgens födelsedag. Det lyckades väl till en del, men, nja, ytterligare ett försök måste nog göras imorgon förmiddag. Helst utan barn.
Efter ett par timmar i butiksmiljö är man helt färdig (fattar ju inte att jag jobbat på ICA), knuffar barnen mot utgången och kör lyckligt hem med både onödiga och en del praktiska saker i bagaget. Halva barnbidraget slut.
Tårtbotten hann jag inte börja med förrän barnen somnat. Liten har haft en extrem trots och kravdag och hjärnan behövde lugn för att få ihop en smet. Av någon oförklarlig anledning gör jag alltid om alla recept, lägger till och tar bort, men det brukar bli bra. Som exempel använder jag alltid råsocker och dinkelmjöl. Vitt socker har väl inte funnits i mitt hem sen stenåldern, vitt mjöl dyker väl upp ibland vid udda tillfällen, men det är väldigt sällsynt det med. Ströbröd är en annan grej jag sällan har. Istället använder jag gärna kokos och idag spetsade jag med solroskärnor. blir säker apgott i prinsesstårtan.
Nu ska vabmamman sova inför kalashelg.

Inga kommentarer: