söndag 28 oktober 2007

Lättare liv för småbarnsföräldrar

Nej, jag har varken kollapsat eller lagt av med bloggen. Jag har bara varit så förbaskat trött att jag slocknat när jag lagt barnen på kvällarna och sen orkar jag bara inte upp igen. Eftersom jag gått upp tre kilo vill jag inte köra chokladkakemetoden heller. Och det är väl inte så konstigt att man är trött heller... Visserligen jobbar jag inte riktigt heltid, men man har ju sina fritidsengagemang och sen barnen, jag är ju nästan ensam med dem jämt och Storasyster har sovit dåligt i över en månad nu. Så ska det städas, lagas mat, diskas, tvättas och räkningarna ska betalas. Jag är trött och det är mörkt och grått ute.
Skulle livet bli lättare med någon som utförde tvätten, städningen, disken? Svaret är nja. Inte om det kostar pengar för då skulle ekonomin som stressfaktor växa sig alltför stor. Om det var gratis? Svaret är fortfarande nja. Jag vill helst sköta de där grejorna själv, jag vill bara få tid för det. Och ork.
Skulle livet bli lättare med vårdnadsbidrag? Svaret är antagligen helt och hållet nej eftersom bidraget utesluter att något av barnen får vistas i barnomsorgen. Då skulle jag ju inte kunna jobba. Och med 3000 kronor (för jag får ju bara bidrag för den som är mellan ett och tre år) baxar jag inte runt ekonomin. Och ärligt talat så vill jag att mina barn får komma iväg och träffa andra barn en stund, att de får lära sig andra vuxnas regler; jag kan ju inte lära dem allt, de behöver se att olika vuxna ser olika på saker och ting. Däremot vill jag ju inte ha dem i barnomsorgen tio timmar per dag. Och jag vill inte heller jobba så länge, för då orkar jag ingenting när jag kommer hem.
Skulle livet bli lättare med sex timmars arbetsdag som standard (givetvis med bibehållen lön). Svaret är absolut ja. Om man inte kan införa sex timmars arbetsdag för alla på en gång, varför inte börja med att införa det för dem som har barn under tio år. Mammor och pappor som träffar sina barn och har gemensamt ansvar för dem. Har man inte råd med det heller så säg under sex år, alltså innan skolåldern. Det skulle ge mammor och pappor, ensamstående som sammanboende, större ork och mer tid att umgås med sina barn. Det finns massor av lösningar som är till bättre stöd och bättre för jämställdheten än de tokiga idéer borgerligheten kommer med.

Inga kommentarer: