måndag 29 oktober 2007

Fyra timmar = hela dagen, vintertid igen

"Mamma, när ett Dash-plan flyger, då flyger det så här och sen när det ska landa, då tappar det hjulet. De är livsfarliga.", säger femåringen. "Jaha", jag börjar visst bli den som hänger med sämst i nyheterna i den här familjen. Man skulle visst binda lånen idag, det läste jag i min söndagsDN igår, men har jag hunnit gjort det, svar nej, jag har nämligen jobbat 4 timmar = hela dagen. Och jag slog rekord... Förra gången jag jobbade fyra timmar hade jag nämligen en halvtimmas rast så jag trodde jag skulle ha det idag igen, men tji, det var bara en kvart. Så jag gick på toaletten, käkade lunch, tårta och drack kaffe på tretton minuter prick. Bravo. Nu kanske vi kan införa enbart kvartsraster för alla på jobbet som max, man hinner ju lugnt...


Jo, och fyra timmars arbete blir hela dagen när man jobbar från elva till tre. Först var jag med Storasyster till doktorn som konstaterade att hon har halsmandlar som tennisbollar och vi fick en remiss till öron-näsa-hals och nu blir det troligtvis operation. Hu, jag som är skraj för minsta småsår. Tur att tjejen är tuff. Hon tog en lagning hos tandläkaren utan bedövning utan att blinka. Själv hade jag dött. Men jag tyckte jag var tuff som var med henne och inte visade ett spår av rädsla fast jag höll på att svimma. Jag kanske klarar en operation också. Och sen kan jag ju bli kirurg med rysk legitimation och jobba som hyrdoktor och tjäna tiotusen om dagen. Framtiden är räddad.


Lämnade barnen på dagis och skyndade hem för att steka på ris med ägg och oliver som jag skulle ha till lunch. Upp till jobbet och tog en blaskig automatkaffe innan jag började (läste en kvällstidning så att tårarna drypte, fy vad mycket hemskt det händer i de där tidningarna jämt). När jag kom ut tjugo över tre var det mörkt och regningt och jag var trött och hungrig. Hämta barn som inte ville gå hem från dagis (ingen av dem) och hem och laga middag. Hela dagen hade ju gått. Hur sjutton hinner folk jobba åtta timmar på en dag? Imorgon jobbar jag iofs mellan åtta och tolv och då blir det ju annorlunda...


Idag ska jag söka ett jobb som jag gått och sugit på en vecka nu. Tänkte till och med slå till med lite flashiga referenser. Men först ska jag hacka ned morötter i ärtsoppan som står och puttrar i köket. Sen måste jag nog skriva nåt om strandskyddet till debattsidan också. Annars kanske folk tror att jag också tycker att det är förlegat och dåligt... jo, jag får försöka få sprätt på hjärncellerna.
Visar här en bild av kyrkans nya stammisar i full färd med att snygga till gravarna. Jojo, man vet aldrig vem man träffar på kyrkogården.

Inga kommentarer: