torsdag 4 oktober 2007

Budget, friskolor och annat

Börjar bli trött nu, nej nu ljuger jag, jag har varit helt slut hela dagen. Liten vägrade sova om inte jag låg bredvid henne hela natten så att hon kunde nypa mig i halsen. Och sen skulle vi upp vid fem för jag skulle lämna tjejerna på dagis vid sju och sedan ta bussen till stockholm för ett möte med sjukvårdsstyrelsen.
Sov lite på bussen och kände mig om möjligt ännu mosigare när jag bytte till stadsbuss för vidare färd in i city. Väl framme, eget rum för gruppträff med macka och kaffe. Sossarna hade sin grupp i ett rum och de borgerliga partierna i ett annat. Återstod jag då, som fick sitta i ett eget rum och gå igenom ärendena med mig själv över en fika. Nej, inte riktigt själv, jag hade en politisk sekreterare med mig över telefon. Var lite förvirrande hur jag skulle lägga mitt ersättaryttrande när nu miljöpartiets ordinarie ledamot hoppat av och jag istället är ordinarie. Blir det ett yrkande eller ett särskilt uttalande? Och om jag ska yrka något borde jag inte varsko sossarna? Alltså, även om vi inte samarbetar så som jag är van...
Visade sig sedan att ärendet utgick och jag behövde inte göra ett dugg vad det gällde den saken. Däremot tog vi ju budgeten och jag deltog inte i beslutet utan hänvisade till vårt eget budgetförslag som vi lägger i landstingsfullmäktige i november. Sossarna däremot hade skrivit ihop fyra att-satser som de ville att vi skulle rösta om en och en och på den första begärde de votering. Jag deltog inte heller i dessa. Dels för att jag inte deltog i budgetbeslutet över huvud taget, dels för att jag inte gillar att fatta beslut om ärenden som läggs på bordet och som man inte haft en möjlighet att sätta sig in i. Hoppas sossarna beter sig på ett annat sätt om de på allvar vill ha mitt stöd i en fråga. Detta var väl bara att markera en ståndpunkt?
Tillbaka på hemorten vid ett och tog en fika med väninna innan jag hämtade barnen. Vi tog in tvätten och krattade löv och ruttna äpplen. Stekte pannkakor. Satt med Liten i famnen och tittade på Bolibompa. Klädde på barnen igen och drog iväg på studiecirkel. Första träffen av fyra som ska göra oss mer insatta i vilken skolpolitik vi vill driva. Gästades av två representanter från Lärarförbundet. Blev mycket snack om allt möjligt, friskolors villkor, LOU, miljöpåverkan, trafiksäkerhet, löner, hemspråksundervisning, kommunaliseringen av skolan mm. Glömde fråga hur de såg på betyg. Men men, det blir ju fler träffar. Hoppas bara jag kan delta trots att träffarna är på andra orter i norra länet. Det blir så sent för barnen.
När vi skulle åka hem var klockan över nio och Storasyster så trött att hon grät för allt och inget. Snabbt på med pyjamasar och innan jag läst en kort bok och sjungit en sång så sov båda två. Själv kände jag mig nödd och tvungen att sitta vid datorn en stund. Men ska sova snart. Har fått en SMStid på jobbet imorgon; 14-18, ja egentligen till 20, men det kunde jag inte. Ska till sjukgymnasten med Liten först och kolla varför hon ramlar så mycket. Så godnatt nu.

Inga kommentarer: