tisdag 9 oktober 2007

Hantverksfantast

Vad konstigt det är. Igår var jag ju ofrivilligt föräldrarledig och åkte (inte helt ofrivilligt) till IKEA och shoppade bort lite ångest (ca 2500 kronors ångest). Idag skulle jag sitta några timmar på partilokalen, maila ut dagordning till torsdagens styrelsemöte mm, men vad händer? Ingen kopplingston, vare sig på datorn eller telefonen. Nästan värdelöst att sitta där. Ringde och felanmälde telefonenlinjen och fick löfte om att den skulle vara lagad till på torsdag. Bestämde mig för att jobba hemma på kvällen istället och fick full fart till Rusta och ÖB för att köpa färg till väggar och golv i stugans vardagsrum. Nu skulle det bli klart innan helgen som en underbar överraskning till sambon.

När jag kommer ur bilen vid stugan kommer ett SMS från jobbet. Snabbt som attan ringer jag upp och tänker att jag behöver ju jobba imorgon. Kommer inte fram och upptäcker att det gäller en kvällstid nästa vecka. Då kan ju inte jag i alla fall...

Inbillar mig själv att jag tar en kaffe och en macka och sätter igång med att riva tapeter, dra ur spikar och jämna till. Ingenting ska göras perfekt, låter lite illa, men det ska bli en hyfsad uppsnyggning till ett hyfsat pris och hyfsad arbetsinsats. När jag väl ska börja måla märker jag att rollern inte passar med handtaget och det försvårar arbetet en aning (ganska mycket) men jag vägrar ge upp. Väggarna ska grundas idag. Sen målar jag lager två imorgon, golvet på torsdag osv...


Hämtar barnen från dagis. Står i farstun med tio hoppande barn omkring mig och en dotter som inte vill klä på sig när jag får mitt andra SMS från jobbet. Tider vecka 43. Tusan också, kalendern i bilen, ringer upp ändå, igen och igen, men kommer inte fram förrän alla tider är tagna.
Barnen och jag åker tillbaka till stugan och börjar med att skruva loss vattenpumpen med min nya polygrip för 59 kronor. Vi kör den på skottkärran till bakdörren och ställer in den i den icke uppvärmda delen av huset. Storasyster leker med polygripen och jag tar med Liten in eftersom hon blött ner jackan i en regnvattentunna. Vi äter middag i stugan för första gången.

En halvchef från jobbet ringer och erbjuder mig arbete imorgon mellan 10-14. "Jag tänkte direkt på dig" säger hon, "så jag struntade i det där med SMS och ringde istället". Jag har hört det där förut. Betyder det att jag ska vara obeskrivligt tacksam nu? De kanske har insett att jag är för gammal för SMS, haha, jag är inte lika kvick som skolungdomen att kasta mig på telefonen och ta tider. Men av någon outgrundlig anledning kommer ju alltid SMS när jag borstar tänder på barn, klär på barn, håller fast barn som klättrar, söver barn eller något liknande. Alltså, något som inte bara går att släppa och springa till telefonen. Och inte nog med att man ska ha telefonen på kroppen, någonstans måste man fästa kalendern också så man vet om man kan jobba. För det är inte alls så att de bara skickar SMS till en om man verkligen har anmält att man kan jobba just då. Då vore det ju enkelt.

Sen "hjälper" barnen mig att grunda det sista. Kanter, hörn och sånt får jag ta nästa veva då jag tar med mig en pensel också. Men nu ska jag ju jobba imorgon, hämta barnen halv tre. Och halv fem ska jag lämna äldsta dottern till en kompis eftersom jag tar med mig Liten på möte i norra kommundelen. Så jag hinner inte ut till stugan. Sambon ringer och säger att han kommer hem och hämtar min bil imorgonkväll för han har en kompis som ska byta bromsbackar på den. Typiskt. Ingen bil på torsdag då jag slutar tidigt. Kommer jag ju inte ut till stugan då heller. Sen jobbar jag sent på fredag och sen är det ju helg och då kommer sambon hem. Så mycket blev det med den överraskningen. Nu blir det väl pekpinnar om hur det hela borde gå till istället...




Nu ska jag göra dagens jobb, skriva dagordning och skicka ut till styrelsen samt söka dagens två jobb. Två jobb om dagen är mitt mål, ibland går det inte men jag försöker. Förresten hade en arbetsgivare hört av sig via mail till mig och undrade hur man fick tag på mig. Mitt telefonnummer syns tydligen inte i min presentation på manpower. Får gå in och ändra det också.

Inga kommentarer: