onsdag 31 oktober 2007

Trångt i himlen, evig väntan på glassbil och vad är egentligen Halloween?

Det är trångt i himlen. Eller det är många som är döda, skulle man kunna säga. Man märker det när man sitter i kassan den här veckan. Det köps mängder av kransar och gravljus. Jo, det är ju en business det med i detta kapitalismens samhälle. Men egentligen är det väl så att man inte bryr sig mindre om sina döda för att man inte ränner på kyrkogården med nya blommor och ljus stup i kvarten? Man kan ju plantera perenner som sköter sig själva t ex eller ställa dit prydnader som håller sig. En ny trend jag upptäckte i somras var att man placerar ut små figurer vid gravarna. Så länge de inte blir stulna så... Äldsta dottern tände direkt på idén och ville köpa saker att ställa hos både hos sin morfar och hos min farmor. Som sagt, allt är business, men det kanske är bra att ställa dit något som inte korna kan äta upp (se måndagens blogg). Själv funderade jag på att sätta timjan hos farmor; den breder ut sig så fint över marken och är grön året om, vita eller lila blommor på sommaren och luktar gott. Farmor hade massor av timjan i sin trädgård när hon levde.
I morse hann jag först med att svara på ett SMS så jag har varit i kassan idag igen, tredje dagen på rad och nu värker armar och axlar. Skrämmande eftersom jag bara jobbat 4+4+5,5 timmar. Sen visade det sig att det inte var så konstigt att jag lyckats svara först eftersom SMSet bara gått ut till två personer och den andra redan jobbade idag. Fick mitt årsarbetsschema för 2008 idag också; varannan fredag 12-18, en kväll i januari, nationaldagen, två vardagar i midsommarveckan + någon dag vecka 27 och julafton. Spridda skurar så att säga. Undrar om inte jag skulle kunna jobba ihop min årsarbetstid på ett par veckor och vara ledig sen istället.
Något mer som jag funderat över idag är hur man firar Halloween, när man firar Halloween och om vi firar Halloween. Brorsan var och handlade på förmiddagen (frukost). Han beklagade sig och sa att det hade kostat hälften så mycket om han handlat på Coop i stället (vilket inte är sant) och sen sa han att han skulle komma tillbaka senare och handla till Halloweenmiddagen de skulle äta idag.
Ja, själv skulle jag knappt komma att äta middag alls eftersom jag på väg från fika hos väninna kom på att glassbilen nog skulle besöka våra kvarter idag och för att muntra upp sur femåring så föreslog jag inköp av glass. Ringde Eniro och fick besked om att bilen skulle infinna sig i närheten ca tio minuter senare, så vi åkte direkt till plats och väntade i bilen. Klockan var 17.20. Mellan 17.30-18.00 skulle glassbilen komma till vår adress. En gång hörde vi den i närheten, då kommer den strax. Efter en ganska lång stund hörde vi den på avstånd och jag började ana oråd. Vi åkte ett varv runt kvarteret och såg den ingenstans. Tillbaka till brottsplatsen, lilltjejen gnökade i baksätet. Ingen glassbil, inga glassbilsljud. 17.54 gav jag upp och gav mig ut på jakt (det är inte första gången vi jagar den där glassbilen). 18.15 hittade vi den långt från våra kvarter. Liten hade somnat i baksätet. Jag frågade med arg röst när bilen varit vid Vasagatan 4 och talade om att vi väntat 40 minuter. Ojdå, fick jag till svar och sen var det inte läge att skälla vidare för på denna adress var det ett tiotal glassugna familjer som trängdes runt bilen. En mamma köpte nog tio paket glass som hon sen fick svårt att bära hem. I vanliga fall brukade hon få hjälp av sina barn, men de satt och Halloweenpysslade... okej, vad gör man då?
Jag styrde hem med glasspåse, idolmössa och två trötta, en yrvaken och hungriga barn. Vi åt korv med bröd och pulvermos (inte ens blått mos som syrran hade Halloweenat till det igår), storasyster framför tvn och det som var kvar av Bolibompa. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; aldrig mer glassbilen. Antagligen håller det inte så länge, men det är verkligen inte ett sätt att handla som passar mig. Varenda gång har jag fått vänta i ovisshet, ibland har den dykt upp ibland inte. Nej, nästa gång köper jag hem glass när jag handlar på jobbet.
Jag firar inte Halloween. Det är ju ett amerikanskt påfund och jag gillar ju inte USA. Om jag inte får något SMS imorgon bitti har jag ett par timmars kansliarbete att utföra på partilokalen och sen tänkte jag att det skulle bli sol och att jag skulle hinna ut till stugan ett tag. Längtar dit.

Inga kommentarer: