tisdag 23 oktober 2007

Elfel helfel eller?

Det började ljusna när jag vaknade i morse och genast fick jag känslan av att jag nog var försenad. Men det var ingen fara, jag var uppe strax efter sju och skulle lämna barnen nio, så det var rätt okej, stressigt som vanligt, men det skulle fungera. Tjugo över sju, precis utkommen ur badrummet, kommer ett SMS från jobbet. De undrar om jag vill jobba 07.50-15.10, ja, jo tack gärna, men är det inte lite väl kort om tid??? Barnen sover fortfarande och jag står i pyjamas utan frukost i magen. Jag struntar i att ringa upp och har ångest över detta i flera timmar framöver.
Idag var det en mycket bra debattartikel om strandskyddet i lokaltidningen och där vi också blir upplysta om att man inte alls behöver tillåta att det byggs hur som helst på strandtomter bara för att det har stått en byggnad där förut. Den nya byggnaden ska inte väsentligt skilja sig från den ursprungliga. Intressant. I Bygg och Miljönämnden får vi inga såna upplysningar eller utbildningar. Där får vi bara höra att vi måste säga ja. Och när man frågar om vad det beror på att vi fått backning av Länsstyrelsen i vissa ärenden (som bara redovisas som delgivningar i korta ordalag) så får vi bara svepande svar om att vi inte lyckats övertyga med våra argument. Men ska vi kunna lära av våra misstag så kanske vi måste få veta vilka argument Länsstyrelsen inte köper, så att vi inte kör dem om och om igen. Det kan ju vara både för lärdom och stöd för oss fritidspolitiker.
Lämnar barnen på dagis och åker till partilokalen för att göra två veckors arbete. Förra veckan vabbade jag ju när jag skulle göra mina tre timmar, så det är bara att jobba igen. Och jag hade mycket att göra. Distriktet ska komma på regionalpolitiskt studiebesök och jag måste ragga upp strategiska personer att prata med och fråga ut, vi ska ha ett utåtriktat möte om kollektivtrafik den sjuttonde november och detta måste förberedas samt att vi har ett medlemsmöte inplanerat veckan efter och en seminariehelg på kursgården sista helgen i november. Allt måste fixas. Samt att det inte fanns någon el i köket och hallen i partilokalen. T o m kylskåpet hade lagt ner.
Så jag fick börja med att ringa felanmälan. Som tur var fungerade datorn så att jag kunde börja arbeta medan jag väntade på fastighetsskötaren. Han dök upp ganska snabbt och sen fick jag hjälpa honom i en dryg timma att leta efter vad som kunde orsaka en kortslutning så att säkringarna bara exploderade när man bytte dem. Lunchpaus och sen fortsatt jobb. Fastighetsskötaren var i lokalen nästan två och en halv timma innan han hade oskadliggjort ett eluttag på utsidan av huset och strömmen var tillbaka. Jag nästan klar med dagens jobb.
Ikväll blir det medborgardialog kring barn och ungas situation. Måste ta med mina egna så vi får väl se hur det går. Det är spännande att vara människa.

Inga kommentarer: