onsdag 17 oktober 2007

En liten tanke om mensskydd

Alla som har en TV med reklamkanal, vilket borde vara i stort sett alla nu när de helt släckt ned det analoga nätet, har väl sett någon reklamsnutt om olika mensskydd. Eller hur? "Nu kan jag vara precis som vanligt när jag har mens", ler någon ung, smärt kvinna i åtsittande, vita kläder, gärna kort kjol, som menar att vara "som vanligt" är att studsa omkring på något aerobicsliknande sätt genom livet. Så, kan jag tala om, har jag aldrig kunnat skutta, vare sig jag haft mens eller inte, men nu var det inte det jag skulle reta upp mig på idag.
Nej, vad som retar mig är att reklammakarna, mensskyddstillverkarna eller vilka karlar det nu är verkar tro att oro över eventuellt läckage av vätska är det som främst tynger kvinnor med mens. Jag måste påstå att hur många små söta stringbindor med vingar jag än har på mig så lättar inte de mina mensbesvär. Och eftersom jag inte går klädd i stringtrosa och kort, åtsittande vit kjol så skulle jag ju lika gärna kunna bära en pampersblöja om det var läckage av vätska som hindrade mig från att vara "som vanligt". Men nu är det ju inte det.
Var finns de mirakelmedel som hjälper mot humörsvängningar (för att inte kalla det rubbningar), illamående, svullen mage, sockernarkomani, bäckensmärtor, huvudvärk och andra obehag som gör att det inte går att vara "som vanligt" under mensen? Hur heltäckande blöja jag än hade skulle min kropp inte göra några akrobatikhopp med värk och svullnad, och ett sånt där leende... när man nästa sekund skriker sig hes åt någon man tycker om för ingenting och sen får ångest? Nej, det finns annat än läckage på den lilla vita kjolen som borde vara viktigare att stötta oss kvinnor i när det gäller att kunna vara "som vanligt" under mensen. Annars är det ju ganska "som vanligt" att ha mens. Det blir ganska många veckor på ett år, ett liv, ett kvinnoliv. Och medan många män bara ser mensen som en period då det får ta arbetet i egna händer så att säga, så är det något som påverkar kvinnornas liv mer än vad som går att avhjälpa med vingar av modernaste, tunnaste material.

Inga kommentarer: