fredag 5 oktober 2007

jobba, söka jobb och tänka på jobb

Vi var trötta och sov länge i morse. Liten vaknade kvart i nio och Storasyster väckte vi kvart över. Skönt. Var hos sjukgymnasten med Liten eftersom jag tyckt att hon ramlar så mycket, men det var som tur var inget konstigt alls med hennes motorik. Hon visade istället på stora färdigheter i att gå på knäna, stå på ett ben, backa snurra och dansa. Inga problem där inte.


Barnen skjutsades till dagis och jag lunchade med en väninna innan jag skulle till jobbet. det var lite lustigt igår när jag fick SMS från jobbet. Jag talade just om för en kompis att det var lite dålig täckning så det var inget bra ställe att vara på om man ville ha jobb. så kom ett SMS. Från jobbet. Eftersom tiden var 14-20 svarade jag inte. Då ringde de upp. Alltså, var det bara jag kvar på SMSlistan eller? Jag fick då tiden kortad till 14-18. Ja, det får duga tänkte jag. Sen tänkte jag till. Schemaläggarna på jobbet säger till mig att de inte kan ge mig bara dagtider för det blir orättvist. Men det finns många som bara vill jobba kvällar och helger då det är bättre betalt. Jag skulle själv hellre jobba fyra timmar en söndag en åtta timmar en måndag för samma pengar om det bara fanns barnomsorg. Så jag tycker inte det är orättvist. Att däremot den som ringer upp snabbast efter ett SMS får jobba är orättvist. Alla kan inte ha telefonen på och med överallt. Och hon som satt bakom mig i kassan idag (vet inte ens vad hon heter, så många nya, unga människor som man aldrig sett) hade jobbat sen fem på morgonen och skulle sluta halv tio på kvällen. Är det rättvist? borde man inte säga till den tjejen att hon fått sina åtta timmar, nu ska nån annan också få en juste arbetstid? Jag har tider på tre timmar (16-19) utan OB. Ganska värdelöst.


Men men, min lunchväninna och jag konstaterade att om man bara hela tiden talar om vad man vill ha så finns chansen att någon har det eller kan fixa det åt en, t ex jobb, bostad eller annat. Jag behöver t ex en bäddsoffa till landet, då smsade min väninna genast till någon, men tyvärr var det några minuter för sent. Annars hade jag haft en soffa. Så jag fortsatte under arbetsdagen och hasplade ur mig något om nytt jobb till en gammal klasskompis som handlade. Då sa hon att de behövde någon på deras jobb och att jag skulle ringa dit. De tänkte nämligen inte annonsera ut det. Ska prova den varianten nästa vecka. Något måste ju fungera. Har fått två negativa svar på jobbansökningar idag. Börjar kännas tråkigt. På den tiden jag skickade manus till bokförlag försökte jag samla negativa svar för att det skulle bli något kul av det hela. Sen gjorde jag likadant när jag tagit min magisterexamen och började söka jobb, men när jag kom upp i runt 400 och lådan inte gick att stänga längre så var det inte roligt heller. Den här gången har jag bestämt mig för att slänga alla negativa svar. Därför vet jag inte riktigt hur många jag kommit upp i sen i somras, men det lär väl ligga på ca 20.


Inte ens postis ville de ha mig som. Trots att jag ljög och sa att min kondition var i topp och att jag aldrig haft problem med ryggen...


Ungarna var trötta när jag hämtade dem halv sju, ensamma kvar med fröken. Vänj er, det är så schemat ser ut för hösten. Vi åt varm macka (eller jag åt, ungarna gillar inte det, men jag orkade inte laga mat) och glass. Sen började jakten på pyjamasar, blöjor, ungar, nappar och vällingflaskor. Gråt och skrik och slutligen lugn och ro. Mamma vid datorn och anmäler föräldrardagar. alla timmar som jag inte har jobb. så att jag inte förlorar min SGI. Men snart är dagarna slut. snart snart.


Nej, vad allt känns november. Tror jag ska göra nåt annat ett tag och sen sova så att vi orkar upp tidigt och ut till stugan imorgon. Tänkte grilla korv. Härligt.

1 kommentar:

Catarina sa...

Och nu har jag lyckats söka två till. Duktig idiot.