onsdag 17 oktober 2007

Rekord, barnomsorg ur olika vinklar

Nu har jag faktiskt sökt fem jobb idag. Vilket rekord. Men jag börjar tro att det kanske inte är bra att jag skriver om alla jobb jag söker här, för alla som läser bloggen börjar väl undra vad det är för fel på mig som inte får nåt av dem...
Men, imorgon hoppas jag i alla fall att Liten är frisk för jag har haft turen att få en åttatimmars arbetsdag och den vill jag ju inte missa. Hon sover sött nu. Det är Storasyster som låter som en skördetröska. Måste gå till läkare med det där. Kan inte vara nyttigt. Om inte annat är det obehagligt att lyssna på.
Förresten stod det ju något intressant om privata förskolor i dagens blaska. Jo, den styrande borgerliga majoriteten har tydligen bestämt att fr o m årsskiftet ska alla förskolor ersättas på samma sätt. Alltså, den kommunala administrationen ska sköta barnomsorgsavgifter och sånt även åt de privata. Hittills har de privata bara behövt skicka en räkning på vilken ersättning de vill ha till kommunen. Det kommer att innebära att många privata förskolor kommer att få betydligt mindre pengar. (Rimligtvis borde det också betyda att de får lite mindre att göra) En förskola skulle förlora så mycket som 200 000 på årsbasis. Detta beklagades i blaskan och man sa dessutom att man redan nu "inte hade råd att skicka personalen på utbildning". Skrämmande, man har alltså 200 000 kronor mer än en förskola i kommunal regi och man har inte råd att skicka personalen på utbildning. Jag är medveten om att man har mindre barngrupper på de privata förskolorna, men ska det ske på bekostnad av personalens fortbildning?
Nu har den borgerliga majoriteten återkallat förslaget för att titta på det en gång till. Efter att privata förskolor hört av sig. Undrar hur det hade varit om det varit de kommunala förskolorna som drabbats och hört av sig. Hade man funderat en gång till då också eller hade man bara tutat och kört? Att alla ska få samma ersättning tycker jag är fullt rimligt. Sen att förskolorna ska få olika ersättning efter föräldrarnas betalningsförmåga tycker jag är förkastligt. Mitt barn kostar väl lika mycket, eller mer, även om jag har en sämre inkomst och därmed betalar lägre avgift? Detta gör ju att förskolor med många barn från familjer med dålig ekonomi får avsevärt mindre pengar att röra sig med. Det är vad jag kallar orättvist.
En annan sak som jag kom att tänka på när jag sitter här och skriver om barnomsorg är en överraskande positiv debattartikel som jag läste i någon kvällstidning förra veckan på jobbet. Det var representanter från samtliga borgerliga, styrande, allianspartier som skrivit en artikel om behovet av barnomsorg på obekväm arbetstid. De tyckte det var självklart att det skulle finnas. Otroligt. När man debatterat den saken i den här kommunen har man fått uppfattningen att alliansens företrädare helst skulle vilja att vi föräldrar höll våra barn borta från barnomsorgen så mycket som det bara gick, både för barnens och kommunens ekonomis skull. Men nu kanske det blir modernare bullar? Vi ska ju främja möjligheten för alla att arbeta? (eller gäller inte detta föräldrar av honkön?)

Inga kommentarer: